Followers

Monday, July 08, 2013

Ilmu Tuju Tuju Dalam Masyarakat Melayu


Antara sihir yang popular didalam masyarakat melayu selain daripada santau dan susuk adalah tuju tuju. Ianya hampir sama dengan santau iaitu membuatkan mangsa sakit menderita dan mati. Menurut cerita orang tua tua, antara bahan yang diperlukan adalah darah orang yang mati dibunuh.

Darah itu dicelup dengan kapas dan dimasukkan didalam botol yang kemudiannya ditapakan didalam tanah dengan anggaran sekaki dalamnya. Selalunya ianya ditanam didalam gua ataupun jauh dari kawasan manusia. Ketika menanam botol berisi darah berkenaan, jin dipuja untuk membantu pawang berkenaan. Untuk memuja jin, sajian disediakan.
  • Dua ekor ayam yang disembelih bertemu kepala. Seekor ayam kakinya diletak disebelah kanan manakala seekor lagi kakinya diletak disebelah kiri. Dua orang diperlukan untuk memegang ayam dan kemudian disebelih serentak. Seekor dipanggang manakala seekor lagi dibiarkan mentah tanpa disiang.
  • Telur ayam tujuh biji, tiga biji dierbus dan empat biji mentah.
  • Beras tujuh warna.
  • Rokok daun tujuh batang.
  • Sirih tujuh helai.
Setelah botol ditapakan sehari semalam, tiga batang jarum yang diikat dengan benang putih 3 atau 7 kali lilitan disediakan. Telur atau limau diletak diatas tapak tangan kiri dengan darah diletakkan menghala ke arah tempat tinggal mangsa. Jin kemudian diseru untuk membawa bahan tadi kepada mangsa.

Nama mangsa disebut dengan jelas. Setelah bahan ditapak tangan tadi ditiup, jin akan membawanya kepada mangsa. Sekiranya limau digunakan, tuju tuju akan mengeluarkan cahaya hijau. Jika menggunakan telur, ianya berwarna merah.

Tuju tuju hanya boleh dihantar pada jam 12 malam keatas ataupun sebelum jam 12 bergantung kepada ilmu bomoh berkenaan. Tuju tuju yang dihantar mungkin akan kelihatan seakan akan tahi bintang. Tuju tuju boleh gagal sekiranya ianya dilihat oleh manusia lain. Sebab itulah ianya dihantar pada waktu orang ramai sudahpun masuk tidur. Tuju tuju dikatakan berkesan sekiranya mangsa sedang tidur kerana ketika itulahdirinya terdedah kepada ancaman bahaya.

Sesungguhnya sihir itu hanyalah ajaran ajaran syaitan untuk menyesatkan manusia.

4 comments:

sahara said...

Dahulu saya tidak percayakan perkara2 ilmu hitam seperti ini tetapi pengalaman mengubati kakak yang sakit hampir setahun merubah pendirian, kepercayaan kehidupan saya. Puas sudah hantar kakak keluar masuk hospital dan klinik kerajaan, swasta tidak ada perubahan menyebabkan kami berikhtiar dengan perubatan alternatif iaitu perubatan traditional. Pelbagai ritual dan kerenah bomoh dan dukun kami temui sehinggalah menemui seorang ustaz di kampung belahan tampok, rengit, batu pahat, johor. seram untuk diceritakan pengalaman tu tetapi alhamdulilah akhirnya sekarang kakak pulih seperti sediakala. ustaz tu bernama adi wijaya, bertugas di daerah pontian. sempat saya rakam beberapa foto aksi perubatan beliau dan paparkan dalam : http://my.opera.com/saharaaban/albums/ atau
http://my.opera.com/saharaaban/albums/show.dml?id=14706102

sofea suratman said...

Ada 1 crita lagi kisah benar tentang ustaz adi wijaya kelahiran kg belahan tampok,
batu pahat ni...…
Mak bersama abang long dan isteri baru aje balik umrah dari Mekah, ambil pakej awal ramadhan.
Bertolak akhir bulan Sa’ban lalu mereka selalu kemana-mana
berempat : emak/abang/kakak ipar dan sorang lagi rakan
mak (perempuan jiran sekampung). Ayah kami dah
3 tahun lalu meninggal.
1 malam selesai solat terawih mak saya terpisah dari
kumpulan 4 orang tadi.Mak kebingungan untuk cari arah
Jalan pulang. Waktu itulah dia terserempak dengan Ustaz
Adi Wijaya ni. Mak kenal sangat ustaz tu sebab pernah
bertugas mendidik di sekolah agama yang berhampiran
rumah di kampong. termasuklah saya adalah bekas anak muridnya.
Di pendekkan cerita setelah bertegur sapa dan menceritakan
masaalahnya ustaz tu setuju untuk hantar mak balik ke penginapan.
Mak ikut Ustaz tu berjalan dari belakang, Tidak kekok, gayanya
macam dah biasa aje dengan selok belok jalan kota Mekah.
Mak sempat tanya “ustaz bila sampai sini ?”.
Ustaz Adi Wijaya jawab “Baru je… lepas maghrib tadi”.
Lepas tu ok lah tak de apa berlaku, mak pun
selamat sampai di penginapan semula.
Misteri muncul bila mereka semua selamat pulang
ke kampong halaman. Mak ceritakan kisah dia ditolong
ustaz Adi Wijaya ketika sesat di Mekah. Jiran tetangga
yang mengenal Ustaz tertanya-tanya sebab ada yang
nampak ustaz ke sekolah mengajar seperti biasa waktu tersebut.
Dua pupu kami juga mengatakan mereka bertemu
Ustaz dalam tempoh tersebut berkaitan perubatan
traditional di kediamannya.
Jadi siapa Ustaz Adi Wijaya yang menolong Mak di Mekah?
Adakah itu malaikat? Boleh seorang manusia berada
di 2 lokasi dalam 1 masa? Apakah beliau memiliki
kenderaan sepantas angin hingga membolehkannya
bertugas di Johor, Malaysia siang hari dan dapat
bersolat terawih di Mekahpada malamnya

sofea suratman said...

Ada 1 kisah benar tentang ustaz ni...…
Mak bersama abang long dan isteri baru
aje balik umrah dari Mekah, ambil pakej awal ramadhan.
Bertolak akhir bulan Sa’ban lalu mereka selalu kemana-mana
berempat : emak/abang/kakak ipar dan sorang lagi rakan
mak (perempuan jiran sekampung). Ayah kami dah
3 tahun lalu meninggal.
1 malam selesai solat terawih mak saya terpisah dari
kumpulan 4 orang tadi.Mak kebingungan untuk cari arah
Jalan pulang. Waktu itulah dia terserempak dengan Ustaz
Adi Wijaya ni. Mak kenal sangat ustaz tu sebab pernah
bertugas mendidik di sekolah agama yang berhampiran
rumah di kampong. termasuklah saya adalah bekas anak muridnya.
Di pendekkan cerita setelah bertegur sapa dan menceritakan
masaalahnya ustaz tu setuju untuk hantar mak balik ke penginapan.
Mak ikut Ustaz tu berjalan dari belakang, Tidak kekok, gayanya
macam dah biasa aje dengan selok belok jalan kota Mekah.
Mak sempat tanya “ustaz bila sampai sini ?”.
Ustaz Adi Wijaya jawab “Baru je… lepas maghrib tadi”.
Lepas tu ok lah tak de apa berlaku, mak pun
selamat sampai di penginapan semula.
Misteri muncul bila mereka semua selamat pulang
ke kampong halaman. Mak ceritakan kisah dia ditolong
ustaz Adi Wijaya ketika sesat di Mekah. Jiran tetangga
yang mengenal Ustaz tertanya-tanya sebab ada yang
nampak ustaz ke sekolah mengajar seperti biasa waktu tersebut.
Dua pupu kami juga mengatakan mereka bertemu
Ustaz dalam tempoh tersebut berkaitan perubatan
traditional di kediamannya.
Jadi siapa Ustaz Adi Wijaya yang menolong Mak di Mekah?
Adakah itu malaikat? Boleh seorang manusia berada
di 2 lokasi dalam 1 masa? Apakah beliau memiliki
kenderaan sepantas angin hingga membolehkannya
bertugas di Johor, Malaysia siang hari dan dapat
bersolat terawih di Mekahpada malamnya

sofea suratman said...

Suka baca kisah Sumirah Kasmiran tentang ustaz adi wijaya.
Dia bukan bomoh tetapi guru yang mengajar
di daerah Pontian, tinggal di kg belahan tampok,
rengit, batu pahat. Walaupun begitu sering terlibat dengan
proses pengubatan traditional.
Ada 1 crita lagi kisah benar tentang ustaz ni...…
Mak bersama abang long dan isteri baru
aje balik umrah dari Mekah, ambil pakej awal ramadhan.
Bertolak akhir bulan Sa’ban lalu mereka selalu kemana-mana
berempat : emak/abang/kakak ipar dan sorang lagi rakan
mak (perempuan jiran sekampung). Ayah kami dah
3 tahun lalu meninggal.
1 malam selesai solat terawih mak saya terpisah dari
kumpulan 4 orang tadi.Mak kebingungan untuk cari arah
Jalan pulang. Waktu itulah dia terserempak dengan Ustaz
Adi Wijaya ni. Mak kenal sangat ustaz tu sebab pernah
bertugas mendidik di sekolah agama yang berhampiran
rumah di kampong. termasuklah saya adalah bekas anak muridnya.
Di pendekkan cerita setelah bertegur sapa dan menceritakan
masaalahnya ustaz tu setuju untuk hantar mak balik ke penginapan.
Mak ikut Ustaz tu berjalan dari belakang, Tidak kekok, gayanya
macam dah biasa aje dengan selok belok jalan kota Mekah.
Mak sempat tanya “ustaz bila sampai sini ?”.
Ustaz Adi Wijaya jawab “Baru je… lepas maghrib tadi”.
Lepas tu ok lah tak de apa berlaku, mak pun
selamat sampai di penginapan semula.
Misteri muncul bila mereka semua selamat pulang
ke kampong halaman. Mak ceritakan kisah dia ditolong
ustaz Adi Wijaya ketika sesat di Mekah. Jiran tetangga
yang mengenal Ustaz tertanya-tanya sebab ada yang
nampak ustaz ke sekolah mengajar seperti biasa waktu tersebut.
Dua pupu kami juga mengatakan mereka bertemu
Ustaz dalam tempoh tersebut berkaitan perubatan
traditional di kediamannya.
Jadi siapa Ustaz Adi Wijaya yang menolong Mak di Mekah?
Adakah itu malaikat? Boleh seorang manusia berada
di 2 lokasi dalam 1 masa? Apakah beliau memiliki
kenderaan sepantas angin hingga membolehkannya
bertugas di Johor, Malaysia siang hari dan dapat
bersolat terawih di Mekahpada malamnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...