Followers

Thursday, August 25, 2011

DAM DAM DUM !

Pagi tadi aku dapat barang ni. Kakak aku hantau. Ada 4 bungkus je. Apa benda ni. Lain macam je.....





Taadaaaa
Tapi oklah barang yang aku nak tu ada. Terutama yang panjang warna merah tu. Memang syok main wooo.







Yang ini pulak stok aku tahun lepas. Masih banyak lagi sebenarnya. Malah masih ada yang berbungkus tak buka lagi.Kenapa aku suka simpan banyak banyak sedangkan aku tak mainpun? Nanti aku kasi tahu.



Mercun telur tak luakpun. Sebab aku memang tak gemar mercun jenis ni. Boleh putus jari wooo.

Sejak kecil aku diajar bermain mercun dan bunga api secara jimat cermat. Macam mana tu? Caranya adalah hanya bermain selepas berbuka sehingga pukul 8.30 malam sahaja. Lepas tu aku tak dibenarkan bermain lagi.Itupun cuma bermain dimalam 7 likur iaitu seminggu sebelum raya. Awal daripada itu memang tak boleh.

Cara aku berlainan dengan budak lain yang main tak kira masa. Kadang kadang tengahari butapun dorang boleh main bunga api. Bagi aku perbuatan tu bodoh gila. Start puasa dorang dah bantai main. Bila malam raya bunga api dorang dah habis. Lepas tu giliran aku pulak main malam raya. Dorang menganga je tengok hahahaha.

Dan sekarang dengan stok yang semakin susah dapat, lagilah aku berjimat. Tahun ni mungkin boleh beli tapi tahun depan mungkin tak ada. So aku kenalah simpan apa yang aku ada sekarang untuk tahun depan. Orang kata mercun boleh masuk angin kalau simpan lama. Itu betul tapi kalau korang simpan elok elok, dia takkan rosak.

Caranya mudah je. Simpan mercun/bunga api dalam beg plastik dan kemudian simpan didalam almari. Jangan diusik atau dibuka sehinggalah raya tahun depan. Insyaallah mercun/bunga api korang takkan rosak. Aku tak tahulah bagaimana nasib anak cucu aku akan datang. Selagi Kerajaan masih berdegil dengan larangan bodoh ni, mungkin anak cucu aku tidak akan merasai lagi keseronokan malam raya.

Baca sini part pertama

12 comments:

Anisa Hang Tuah said...

nak nak bunga api wane wani tuu

Asrul said...

Nati kau dah nikah dan ade anak, kau buat blog macam bro BluesRider.


Untuk pengetahuan anda semua, ini dinamakan mercun bola. Semasa EmoBoys masih kecik dan remaja inilah permainaan EmoBoys setiap hari..

alan said...

nisa: bukan untuk dijual hehehe

alan said...

asrul: ok gak tu hahaha

ayunda maajis said...

repottt polisss!! repottt polisss!! hahaha!!

ayanuts said...

mercun2 tu sume blh simpan lama ye??xmsk angin ke??he..he..

alan said...

ayunda: ko kejammmmmmm hahahaha

alan said...

ayanut: da cakap x masuk angin ler.

Afzainizam said...

Wahhhh meriah lerrr taun ni bekalan dah sampai..... kebabummmm kebaboommmm.... bommmmm meletup putus jari hang karang....

eeehhhh aku minat kat mercun roket tu.... kat tempat aku nak cari payahhh.. stok panas katakan... main sorok sorok ajerrr

Budak-budak main mercun,
Jangan sampai terbakar tangan,
Di Aidilfitri kita berhimpun,
Hulurkan tangan meminta ampun.

Sudah tiba Hari Raya,
Setelah kita sebulan berpuasa,
Hari Raya di sambut gembira,
Jangan pula ada yang berduka
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
----==--Salam Aidilfitri---==----
--=== Maaf Zahir & Batin ===--
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
semoga kesalahan dimaafkan, silaturrahim kekal erat
buat pembaca blog kami
firestartingautomobil.blogspot.com
bukandoktorveterinar.blogspot.com
Jom Terjah entry terbaru ??
masalah ignition motorsikal tak hidup

enyheartsdiamond said...

kerajaan tak degil, mereka cuma taknak makin ramai org masuk hospital utk musim perayaan ni.. kesian, tahu? ;)

selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin ;)

Alan said...

afzainizam: selamat hari raya

Alan said...

eny: rakyat tak perlukan itu semua :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...