Followers

Tuesday, April 05, 2011

Penyakit Kencing Manis


Apa Dia Penyakit Kencing Manis
Penyakit ini telah lama diketahui manusia. Beribu-ribu penduduk di negara kita mengidap penyakit ini. Penyakit kencing manis tidak seharusnya menjadi satu penghalang kepada kehidupan yang biasa. Dengan bertambahnya pengetahuan berkenaan penyakit kencing manis dan penghasilan ubat-ubat untuk penyakit ini, tidak ada sebab mengapa anda tidak boleh hidup seperti manusia biasa.

Penyakit kencing manis adalah satu keadaan di mana terdapat kadar gula yang berlebihan dalam peredaran darah. Ini terjadi kerana badan kekurangan sesuatu hormon yang dipanggil insulin yang diperlukan untuk menukar gula kepada tenaga dalam badan kita. Insulin adalah sejenis hormon yang dihasilkan oleh organ bernama pancreas yang terletak dibawah perut. 

Badan kita mengeluarkan tenaga untuk menjalankan tugas harian daripada makanan. Dalam perut, makanan berkanji dan bergula yang dipanggil makanan karbohidrat ditukar kepada bahan gula yang dipanggil glukos dan masuk ke dalam saluran darah di mana ia akan digunakan oleh badan untuk menghasilkan tenaga. Glukos adalah punca utama yang memberi tenaga.
 
Dalam keadaan biasa, insulin membantu gula (glukos) dalam darah untuk memasuki sel-sel badan untuk ditukarkan kepada tenaga. Bagi orang yang mengidap penyakit kencing manis, organ pancreas tidak dapat menghasilkan hormon insulin dengan secukupnya atau insulin yang dikeluarkan tidak dapat bertindak seperti biasa. 

Akibatnya, glukos atau gula tidak dapat memasuki sel-sel badan. Kadar gula dalam peredaran darah menjadi tinggi. Gula yang berlebihan ini akan disingkirkan oleh badan melalui air kencing. Inilah sebabnya, penyakit ini dikenali sebagai penyakit kencing manis. Tanpa insulin, sel-sel badan tidak menerima bekalan glukos, walaupun kadarnya amat tinggi dalam peredaran darah. Ini menyebabkan badan akan kekurangan tenaga.

Siapakah pengidap penyakit kencing manis ?
Sesiapa pun boleh mendapat penyakit ini.Tetapi mereka yang datang daripada keluarga atau keturunan di mana terdapat ahli-ahli yang mengidap penyakit kencing manis sudah meningkat umur (40 tahun ke atas) mempunyai berat badan berlebihan atau gemuk mempunyai risiko yang lebih untuk mendapat kencing manis

Apakah rawatan untuk penyakit kencing manis ? 
Sebelum tahun 1921, tiada ubat-ubat tertentu untuk merawat penyakit ini. Pada masa ini terdapat ubat-ubat untuk mengawal penyakit kencing manis dan ini memberi peluang kepada pengidap-pengidap penyakit ini untuk meneruskan kehidupan yang biasa. Rawatan untuk penyakit kencing manis adalah melalui kawalan pemakanan. Makanan yang anda makan memainkan peranan yang penting dalam kawalan penyakit kencing manis. Adakalanya, kes-kes yang tidak teruk, dapat diakwal melalui jagaan makanan sahaja.

Ubat
Selain daripada kawalan pemakanan, kebanyakan pesakit memerlukan ubat untuk mengawal penyakit mereka. Ubat-ubat ini terdiri daripada suntikan insulin.Insulin boleh diberi melalui suntikan sahaja kerana ia akan dimusnahkan di dalam perut jika dimakan

Pil
Ubat-ubat ini membantu badan menggunakan gula dengan sempurna dan dengan itu dapat mengawal penyakit ini. Ada pula pesakit-pesakit yang memerlukan suntukan insulin sementara pesakit-pesakit lain pula boleh mengawal penyakit mereka dengan memakan pil. Doktor anda, setelah menjalankan pemeriksaan terhadapa anda, akan menentukan samaada anda memerlukan suntikan insulin atau pil dalam rawatan anda. Kes penyakit kencing manis anda mungkin tidak sempurna dengan kes orang lain  dan oleh itu rawatan yang ditentukan oleh doktor anda mungkin tidak serupa dengan rawatan untukpesakit lain. Doktor akan menentukan rawatan mengikkut keadaan penyakit seseorang.

Ubat
Patuhilah nasihat doktor anda mengenai ubat-ubat yang anda perlu ambil. Jangan berhenti mengambil ubat kerana anda merasa sihat dan berfikir bahawa ubat itu tidak perlu lagi. Berhenti mengambil ubat tanpa nasihat daripada doktor anda adalah sangat merbahaya kerana ini boleh mengakibatkan penyakit anda melarat disebabkan tidak dikawal dengan sempurna. Jangan lupa untuk pergi ke hospital atau klinik pada masa yang ditetapkan untuk pemeriksaan doktor. Pemeriksaan dari masa ke semasa termasuk ujian air kencing dan darah adalah sangat penting dalam rawatan dan kawalan kencing manis

Makanan
Seperti yang disebutkan tadi, kawalan makanan sangat penting dalam rawatan penyakit kencing manis. Patuhilah nasihat doktor anda mengenai makanan. Makanan harian yang anda patut makan bergantung kepada beberapa faktor seperti berat badan, umur, pekerjaan dan aktiviti yang dilakukan oleh anda dan keadaan penyakit anda. Adalah mustahak bahawa makanan harian mestilah seimbang iaitu, mengandungi semua bahan-bahan yang diperlukan oleh badan anda untuk kesihatan dan juga memberi tenaga untuk menjalankan tugas harian.

Panduan makanan

Makanan yang patut dielakkan
  • Gula
  • Gula melaka
  • Coklat
  • Jem
  • Madu
  • Sirap
  • Aiskrim
  • Biskut-biskut yang manis
  • Susu pekat
  • Minuman ringan
  • Gula-gula jeli

Makanan yang patut dikurangkan
  • Nasi
  • Roti
  • Ubi kentang
  • Ubi keledek
  • Ubi kayu
  • Jus
  • Kelapa
  • Daging kambing
  • Buah-buahan jeruk
  • Bahan-bahan tenusu

Makanan yang boleh dimakan dengan bebas
  • Serbuk lada
  • Rempah-rempah
  • Serbuk kari
  • Cecair – air,the, kopi,jus tomato dan limau, sup cair
  • Sayur-sayuran – kacang panjang, kobis, bawang, timun, lobak merah, kangkong, sawi,cendawan, bayam,tomato,bunga kobis, kacang bendi,terung, ketola.

Penjagaan berat badan
Penyakit kencing manis berlaku dengan lebih kerap di kalangan orang yang mempunyai berat badan yang berlebihan. Didapati bahawa tindakan insulin berkesan dalam orang yang gemuk. Amatlah penting bagi pengidap kencing manis untuk sentiasa menjaga berat badan. Kalau berat badan turun, badan dapat menggunakan gula dalam darah dengan lebih sempurna dan dengan itu, kadar gula dalam darah akan turun

Kalau anda gemuk
Kurangkan makanan. Terutama makanan yang terlalu banyak karbohidrat dan lemak. Bersenamlah selalu

Senaman
Cuba melakukan senaman setiap hari seperti berjalan dan berkebun. Senaman yang dilakukan secara teratur adalah sangat baik untuk penyakit kencing manis kerana ini dapat menambahkan lagi pembakaran gula dalam otot-otot dan dengan itu mengurangkan kandungan gula dalam darah. Pengaliran darah juga bertambah baik. Perkara untuk diawasi : kalau anda kurang aktif dan sudah lama tidak bersenam, dapatkan nasihat doktor anda sebelum memulakan apa-apa senaman

Mengelakkan jangkitan
Pesakit kencing manis lebih mudah mendapat jangkitan daripada orang biasa. Oleh itu, anda perlu menjaga diri sendiri melalui langkah-langkah tersebut :
  • Selalu menjaga kebersihan diri
  • Tiap-tiap hari, cucikan kaki dan jari-jari kaki dengan menggunakan sabun dan air, keringkan kaki dan sapukan bedak
  • Mandilah selalu
  • Sapukan bedak di bahagian-bahagian kulit yang berpeluh berlebihan
  • Jaga kebersihan gigi
  • Menjauhkan diri dari kecederaan
  • Jangan berjalan tanpa kasut atau selipar
  • Berhati-hatilah semasa memotong kuku jari dan jari kaki
  • Bersih dan balutkan mana-mana luka yang ada
  • Berhati-hati semasa bercukur

Penjagaan kaki
Kalau peredaran darah di bahagian kaki anda tidak dapat mengalir dengan sempurna atau diganggu, ini boleh membawa akibat yang buruk dan mungkin boleh menghilangkan kaki anda disebabkan oleh jangkitan yang melarat. Oleh itu, sentiasa perlu menjaga kaki anda
Jangan menyilangkan kaki anda semasa duduk pada suatu masa yang lama. Jangan pakai kasut yang ketat. Sentiasa urutkan kaki anda. Tiap-tiap hari, berbaringlah dengan meletakkan kaki di paras yang lebih tinggi dari badan anda untuk beberapa minit

Apakah bahaya kalau penyakit kencing manis tidak dirawat atau dikawal dengan baik. 
  • Buta 
  • Kerosakan buah pinggang
  • Sakit jantung dan penyakit lumpuh
  • Darah tinggi
  • Penyakit saraf
  • Ini boleh mengakibatkan pesakit hilang deria di bahagian kaki dan tangan. Ia tidak dapat merasai sakit, panas dengan itu boleh mencederakan diri sendiri tanpa disedari
  • Jangkitan yang menyebabkan Gangrene (tisu-tisu mati) yang boleh mengakibatkan kehilangan kaki
  • Tidak sedarkan diri
Kalau tidak dirawati dengan serta merta, pesakit boleh maut. Anda boleh mengelakkan akibat-akibat buruk ini kalau anda menjaga diri anda dengan baik. Mengidap penyakit kencing manis tidak bermakna anda hidup seperti dipenjarakan.

Kalau anda ikut langkah-langkah dalam rawatan dan kawalan penyakit ini, anda boleh menikmati kehidupan yang penuh bahagia

9 comments:

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom terjah kami (klik entry terbaru) cherede

Tanda-tanda kencing manis adalah seperti berikut :-
* Sering dahaga dan sering perlu minum air.
* Sering ketandas.
* Terasa badan lemah.
* Berat badan turun dengan cepat
* Penglihatan semakin kabur.
* Terasa pening kepala.

Kadang-kala pengidap kencing manis tidak menunjukkan sebarang tanda. Hanya dengan pemeriksaan doktor dapat menunjukkan dan mengesan kencing manis pada peringkat awal. Bagi mereka yang berisiko tinggi, mereka perlu menjalani pemeriksaan untuk mengesan kencing manis sekali setiap tahun.


Mereka yang dikelaskan dalam kumpulan risiko lebih tinggi adalah :-

*Mereka yang mempunyai keturunan yang mengidap Kencing Manis (Ibu bapa, adik-beradik)
*Mereka yang berat badan agak tinggi
*Mereka yang pernah mempunyai radang pada Pancreas
*Wanita mengandung yang pernah menghadapi kencing manis ketika hamil.

Bagaimanapun penyakit kencing manis mampu menyerang sesiapa juga pada semua peringkat umur sekiranya permakanan dan minuman tidak dijaga.

alan said...

afzainizam: tau xpe..sekarang penyakit ni bahaya wooo

Naisophon said...

Aku leni tahap gemuk dah.

74kg tinggi 166. Overweight.Bimbang gak sakit kencing manis.

Nak berjaga boleh, tapi susah. Aku suka makan banyak. huhu.

Emm.. aku ade baca, kencing manis kronik boleh matikan adik, betul ke alan?

alan said...

sophon: aku lagi besau dari ko..sebab tu aku xder dah upload gambau aku dlm blog hahahaha

erkk benda tu memang betul woo..kalau adik mati, baik abang dia mati sekali..x guna dah hidup sebagai abg hehehe..lain ler kalau nk tukar jantina jadi kakak hehehehe

Naisophon said...

satu lagi, apa kaitan dengan kebersihan gigi?

x faham

alan said...

sophon: mulut adalah tempat pertama sebelum makanan jatuh kedalam perut..aku tak berapa paham gak..cuma orang kata kebersihna mulut akan mempengaruhi kesihatan dalaman macam jantung, buah pinggang dll..

Ralf said...

Amalkan gaya hidup sihat :
1. Pemakanan Seimbang (Karbohidrat, Vitamin, Protein, Lemak)
2. Hindari tabiat yang memudaratkan (rokok, dadah, alkohol)
3. Kebersihan (diri, pakaian,tempat tinggal)
4. Rehat mencukupi (tenangkan minda, tangani stress)
5. Senaman (kekal aktif & cergas)

Meh terjah -> http://on.fb.me/fgM0OG

Alan said...

betul betul

Mat Som Rajikin said...

Anda menghidap penyakit kencing manis?
Atau ada mempunyai sahabat handai / sedara mara yang mempunyai penyakit kencing manis?
Kini anda sudah temui penawarnya .
Sila singgah di blog saya. TK.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...