Followers

Thursday, April 28, 2011

Pengharaman Jualan Nasi Lemak Adalah Isu Perkauman


Sejak akhir ini, begitu banyak pihak yang bercerita soal nasi lemak. Semua ini bermula dengan kenyataan Menteri Kesihatan berbangsa cina. Beliau mengaitkan nasi lemak adalah punca pelajar mengalami masalah kegemukkan. Taik lembu lah atau kata orang kampung "bullshit".

Aku tak sangkal bahawa nasi lemak memang mengandungi kadar lemak dan kolestrol yang tinggi tetapi itu hanyalah dari nasi lemak yang dimasak menggunakan cara tradisional ataupun mengikut sukatan yang betul. Sekarang ni, cuba korang carilah mana mana gerai yang jual nasi lemak yang betul betul lemak. Boleh kira dengan jarilah. Dah lah harga kelapa dan santan mahal. Mustahil ada peniaga yang sanggup mengeluarkan modal yang banyak semata mata untuk menyedapkan nasi lemak yang hanya berharga seringgit setengah sepinggan.

Mengikut pengalaman aku dahulu, kebanyakkan pelajar yang gemuk memang datang daripada rumah. Aku ingat lagi masa masuk darjah satu dan juga tingkatan satu. Pelajar yang gemuk tu memang dah sedia gemuk. Daftar masuk sekolah dia dah memang gemuk. Bukannya sebab makan nasi lemak kat sekolah, tiba tiba dia jadi gemuk.


Ditambah lagi dengan kepesatan teknologi membuatkan kanak kanak sekarang malas bergerak. Sejak kecil kanak kanak sekarang diajar bermain games, main komputer. Tu pasal ramai budak sekarang jadi gemuk. Kanak kanak sekarang dah tak seaktif dulu teruatam kanak kanak yang duduk dibandau. Cuba lihat kanak kanak kampung, tak adapun yang mengalami masalah gemuk. Kalau adapun boleh kira dengan jari.

Masalah kanak kanak gemuk bukan disebabkan nasi lemak tapi ada banyak punca yang lain. Seperti keturunan, pemakanan dirumah dan faktor aktiviti luar. Menteri Kesihatan ni perlu melihat perkara ini sedalam dalamnya sebelum mengeluarkan pendapat. Sekarang tengok dia dah kena hentam depan belakang. Nasib baik bukan Anwar Ibrahim yang hentam lubang belakang dia hehehe.

Oleh itu sebelum mana mana pihak nak mempertikaikan makanan terutama makanan orang melayu, baik berfikirlah dahulu. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.

11 comments:

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
prosedur bawa masuk kenderaan luar

diy bumper pecah bumper calar

uihhh tak ade kena mengena pun nasi lemak dan isu perkauman pun.... kadang orang yang jadi dalang ni lah kira api dalam sekam suka pada huru hara...

tapi aku suka makan nasi lomak ni ... heran lahhh nape nasi lemak haram kat sekolah

SyedGraphiX said...

TAK SETUJU! padahal banyak lagi sebab lain,grrr

miss lolly a.k.a luvfareda said...

kesian nasi lemak. makanan tradisi tuh.

miss lolly a.k.a luvfareda said...

kesian nasi lemak. makanan tradisi tuh.

´¯`·.¸¸.·♥ amirah liyana´¯`·.¸¸.·♥ said...

nasi lemak ponn boleh jadi isu..uissshhhhh3..xpatot2

Alan said...

afzainizam: biasalah dorang main cakap je.

Alan said...

syed: tahu xpe

Alan said...

loly: biasalah dorang ni ada agenda tersembunyi

Alan said...

mira: entahlah dorang ni dah takde idea kot huhuhu

jaa64 said...

nasi lemak makan dari dulu lagi...
depends la kan..huhuuh

btw, jom vote for me :)
salam kenal

Alan said...

jaa: tq sebab datang ^_^"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...