Followers

Wednesday, October 27, 2010

Kerja Kosong : Penjaga Gunung Everest



YOGYAKARTA: Mbah Maridjan, Jurukunci Merapi yang berkeras enggan meninggalkan gunung berapi berusia 400,000 tahun itu, dipercayai meninggal dunia dalam kejadian letusan gunung itu petang semalam. Pihak berkuasa termasuk doktor percaya satu jenazah melecur yang ditemui dalam keadaan bersujud ke arah kiblat dalam bilik tidur di rumahnya di kaki gunung itu di Cangkringan daerah Sleman, adalah Mbah Maridjan, berusia 83 tahun.

Menurut Dr Kresno Heru Nugroho dari Hospital Sardjito di sini, mayat berkenaan mempunyai ciri-ciri fizikal Mbah Maridjan, termasuk satu ibu jari tangannya yang bengkok, serta warna dan pakaian terakhir yang dikenakannya sebelum bencana itu petang semalam.

Beberapa hari sebelum ini Mbah Maridjan dilaporkan memberitahu saudara maranya bahawa beliau tidak akan meninggalkan gunung Merapi kerana memikul amanah sebagai Abdi Dalem Kraton Jogja (menghamba diri kepada Sultan Jogja) sebagai penjaga gunung itu.

Entah apa apa orang Indon ni. Ada ke percaya jadi penjaga gunung berapi. Pelik pelik kepercayaan mereka ni. Selepas ni bolehlah buka tender untuk sesiapa yang berminat menjadi penjaga gunung. Boleh buat duit ni hahahaha.

4 comments:

Sophon said...

Kalu ikut cerita - yang suruh jaga tu Sultan Hamengku Buwono 9. Sultan Hameng beri amanah pada mamat ni suruh jaga.

Sultan Hamengkubuwono tu Sultan Indonesia yang kuasai negeri Yogjakarta. Indo macam kita juga, cuma bukan semua negeri ada Sultan.

Lepas Sultan Hamen IX mangkat, baginda diganti oleh anak baginda. Hamengku X. Kebetulan hamengku X ni gabenor.

Jadi masa gunung berapi tu, Sultan HamengX beri arahan untuk batalkan amanat bapa dia, tapi mamat ni degil.

Apapun, al fatihah

Alan said...

dia sendiri yang degil..nak buat camner.

Anonymous said...

Tua dah tu.. 80 lebih dah. Nyanyuk dah kot.

Wei alan, ko buang la captcha dalam ccomment ni. Serabut oh.

Anna Boleyn said...

bersujud ke arah kiblat..tp percaya yang karut2. huhu



p/s : jom baca

Persidangan antara cik-cik awek kali pertama!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...