Followers

Thursday, October 21, 2010

Bila Hati Dikuasai Kejahatan



Sejak akhir akhir ni emosi aku dah tak stabil semula. Banyak benda remeh seolah olah besar sangat pada aku. Dengan gaji yang lambat, duit dalam bank dah makin kering, cuaca panas melampau dah start buat aku rasa tertekan.

Kebelakangan ni banyak entry aku pun berbau kebencian. Dan memang sekarang aku rasa kebencian yang amat sangat didalam diri ni. Tengok orang aku benci, tengok nasi aku benci, tengok eeeeeeeeeeeeeeee sial *&%^#*((^$%#%&^&!!!!!

  1. Kegelisahan (Neurosis)
    Rasa mudah naik darah, tidak boleh menumpukan perhatian, tidak dapat tidur, merasa takut atau fobia, resah, gentar, sejuk tangan dan gejala-gejala badan yang lain.

  2. Penyakit kepiluan (Depression)
    Kadangkala kita merasa sedih, tidak berminat dalam aktiviti-aktiviti biasa, merasa lemah, sukar tidur dan tidak lalu makan, menangis tanpa sebab dan mungkin menyimpan rasa hendak bunuh diri terutama apabila mengalami kegagalan yang teruk atau kehilangan (misalnya kematian orang yang disayangi).


    Jika ini berlaku keterlaluan atau muncul tanpa sebab dan memberi kesan terhadap kefungsian harian kita, kita memerlukan bantuan.

  3. Psikosis
    Ini merupakan yang paling teruk. Walaubagaimanapun ianya jarang berlaku jika dibandingkan dengan jenis-jenis penyakit jiwa yang lain. Dalam kes ini, pesakit hilang perhubungan dengan alam nyata dan hidup di dalam alamnya yang tersendiri serta berkelakuan ganjil. Misalnya, dia mungkin mempunyai kepercayaan-kepercayaan yang tidak berasas, mendengar suara-suara yang tidak wujud, bersikap mundur atau bertutur tidak menentu. Biasanya pesakit tidak sedar bahawa dia sakit dan tidak mungkin mencari bantuan secara persendirian.

Bila aku baca benda ni, semakin tertekan aku rasa. Seolah olah ada suatu "dark force" yang cuba mengawal pemikiran aku. Sakit sakit sakit.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...