Followers

Wednesday, March 01, 2006

Dasar kapitalisme memakan diri

Kejayaan Dubai Ports World membeli Peninsular and Oriental Steam Navigation Co. (P&O) yang berpangkalan di London dengan harga AS$6.8 bilion (RM25.5 bilion) telah membolehkan firma milik kerajaan Dubai itu menguasai operasi di pelabuhan-pelabuhan penting Amerika Syarikat (AS) seperti di New York, New Jersey, Baltimore, New Orleans, Miami dan Philadelphia.

Keadaan ini telah menimbulkan kontroversi dalaman di mana Kongres AS membantah keras penguasaan syarikat Dubai itu atas alasan keselamatan negara. Presiden George W. Bush sebaliknya mengancam akan menghalang sebarang usaha Kongres membatalkan pengambilalihan tersebut dengan kuasa vetonya.

Apa yang menarik di sini ialah bagaimana sebuah negara kapitalis yang sering melaung-laungkan agenda globalisasi dan liberalisasi pasaran, telah mula merasai kesan negatif globalisasi. Isu seperti inilah yang sering menjadi kekhuatiran negara-negara membangun dan miskin di mana, isu penguasaan syarikat-syarikat besar ke atas kepentingan ekonomi mereka lebih berorientasikan keuntungan berbanding perihal keutamaan kebajikan rakyat dan negara.

Jelas sekarang bahawa agenda kapitalis tajaan AS sudah mula memakan diri. Ironinya, apabila perkara yang telah lama menjadi kebimbangan negara-negara membangun ini terjadi ke atas mereka, mereka sendiri cemas dan membantah pengambilalihan oleh Dubai Ports World.

Sebaliknya, apabila ada negara-negara lain yang mempertahankan kepentingan hak milik ekuiti negara masing-masing, pelbagai tekanan untuk membuka pasaran akan dikenakan oleh AS dan sekutu-sekutunya.

Pada masa kini, jangkauan globalisasi AS banyak dicapai dengan kejayaan syarikat-syarikat multinasionalnya. Hal ini sudah menjadi pengetahuan umum. Syarikat-syarikat gergasi yang mempunyai skala ekonomi besar ini telah banyak memusnahkan syarikat-syarikat kecil dari negara-negara membangun. Usaha perlindungan (protectionism) yang diambil oleh negara-negara membangun bagi mempertahankan industri yang sedang dijana lebih dilihat sebagai antiliberalisasi.

Tindak-tanduk perlindungan AS ke atas kepentingannya ini bukanlah perkara baru. Negara yang kononnya memperjuangkan dasar pasaran bebas ini turut terkenal dengan dasar perlindungan terutama bagi menjaga kepentingan industri-industri tertentu.

Kesimpulannya, dalam menghadapi arus globalisasi, setiap negara seharusnya diberikan kebebasan untuk menyesuaikan diri berdasarkan keupayaannya untuk membuka pasaran. Langkah `paksaan' yang diamalkan oleh segelintir negara-negara maju dalam isu globalisasi lebih bersifat mementingkan diri sendiri. Dalam konteks AS kali ini, apabila diri sendiri sudah terhantuk, biarlah mereka sendiri merasakan sakitnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...