Followers

Wednesday, July 06, 2005

Demi Gadisku

Alan memangku kepalanya. Masih ada banyak masa lagi sebelum pesawatnya akan berlepas. Sebelah kanannya ada dua orang gadis yang rancak berbual. Alan tidak tahu apa yang harus dilakukan tika itu. Nak beli surat khabar, terasa malas lantas dia membatukan diri.

“Frnn, nanti kau study elok-elok. Kalu boleh jumpa aku kat oversea nanti. Aku tempahkan tempat untuk kau disana”

“Sure” jawap seorang gadis seorang gadis yang memakai gaun putih.

Alan yang pada mulanya tidak mengambil kisah perbualan kedua gadis itu mula memberikan perhatian. Pandangannya mula tertumpu kepada gadis yang memakai gaun putih itu.

“How nice is she” desis hatiku.

Gambaran wajah gadis itu terbawa-bawa sehinggalah pesawat yang dinaikinya verlepas. Macam pernah nampak. Dua butir tahi lalat yang berada selari di bahagian atas dan bawah bibir sebelah kanan itu macam pernah dilihatnya. Jarang ada orang yang memiliki tahi lalat sepertinya.

Aku memaksa fikiran melayani ditik-detik di mana wajah itu pernah dilihat. Rasa-rasanya di Kampung Hutan Melintang yang pernah ditinggalkan selama hampir 10 tahun lalu. Ketika itu umurnya baru 13 tahun.

“Kuih Kuih!” aku menggamit budak perempuan yang bertocang ekor kuda itu. Dia mengambil beberapa jenis kuih. Setelah membayar harga kuih yang dibelinya, budak itu melangkah pergi. Entah macam mana, budak perempuan itu tersadung batu lalu terjatuh. Aku segera mendapatkan budak itu. Budak itu cuba bangun lalu sedaya upaya mengambil bakul kuihnya.

“Adik tak apa-apa ke?” Aku bertanya, cemas melihat insiden sebentar tadi.

“Tak apa. Tak sakitpun!” Budak itu cuba berjalan seperti biasa namun kelihatan agak tempang. Aku dapat melihat kesan darah pada lutut budak peremuan itu.

“Luka lutut adik nie” Mari masuk dalam. Biar abang letakkan ubat” pelawaku. Budak itu menurut saja, mungkin kerana tak tahan dengan kesan luka yang dialami.

Akupun mencuci luka pada lututnya dan menyapukan ubat luka.

“Ehh cantiknya tahi lalat adik ni Nama adik siapa?” Aku cuba memancing perhatian budak itu yang masih mendiamkan diri.

“Adik” sepatah katanya.

Nama abang alan. Abang hantar adik balik ye, kaki masih sakitkan?” aku hulurkan bantuan dan budak itu bersetuju.

Sejak hari itu, aku sering membeli kuih dari budak perempuan yang membahasakan dirinya sebagai “adik”. Aku tak pernah tahu nama sebenar budak perempuan itu sehinggalah sebulan kemudia keluarganya berhijrah ke Kuala Lumpur. Aku langsung tak pernah mendengar khabar gadis itu,

Aku pasti gadis yang memakai gaun putih itu adalah “adik” yang pernah tinggal di Kampung Hutan Melintang. Aku sendiri tidak tahu kenapa fikirannya masih memikirkan cara untuk dengan gadis itu. Hasratku disuarakan kepada Fariz, teman serumahku.

“Apa kau nak buat nanti?” Soal Fariz bilamana dinyatakan isi hatiku.

“Tengoklah. Mungkin aku jadi penjual air batu mahupun jaga kat sekolahnya.” Selamba aku menjawap.

“Apa kau dah gila ke alan?” Fariz terkejut dengan jawapanku

“You call this madness but I call this love” tegasku.

“Whatever pun, good luck” balas Fariz.


Bersambung…

1 comment:

Anonymous said...

saje try

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...