Followers

Monday, May 01, 2017

PESTA BUKU ANTARABANGSA KUALA LUMPUR 2017 #PBAKL2017


Semalam aku berkunjung ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang berlangsung di PWTC. Tahun lepas tak pergi sebab dia buat jauh ya amat. Tahun ini dia kembali ke tempat asal.



Macam biasa ramai yang datang. Sehingga ada sesetengah booth tu korang nak masuk pun tak boleh. Terlalu ramai dan padat macam sardin. Tetapi sebenarnya bagi jenama penerbitan yang besar, mereka ada booth lain di setiap tingkat. Tetapi entahlah orang lebih suka tumpu ke booth utama. Macam aku yang hanya nak cari buku, akan pergi ke booth yang kurang orang. Senang untuk memilih buku.

Ada berjuta rasanya buku yang boleh dibeli. Bergantung kepada minat, keperluan dan kedalaman poket seseorang. Macam aku, aku sekarang banyak membaca buku buku bersifat akedemik dan jurnal. Jadi semalam aku banyak menghabiskan masa di booth buku terbitan IPTA, DBP, ITBM dan booth booth kecil yang turut menjual buku sebegitu.



Tahun ni aku membeli sebuah saja buku berbahasa Inggeris iaitu The Battle Of Singapore. Boleh tahan tebal dia. Aku rasa mungkin ambil masa seminggu untuk dihadam. Dan tiga buku bahasa Melayu iaitu Biografi Leftenan Adnan, Mantera Melayu Analisa Pemikiran dan Teknologi Kesultanan Melaka. Ada sebuah buku, Hikayat Siak yang aku nak beli tapi tak jumpa.



Kalau korang ada masa, aku cadangkan korang pergilah ke PWTC sekarang. Ada banyak buku yang boleh korang pilih dengan harga yang berpatutan. Sebenarnya budaya membaca dalam masyarakat semakin subur namun jenis jenis buku yang mereka baca, mungkin tidak menepati saranan kerajaan yang mahu membentuk masyarakat intelek. Tetapi sekurang kurang mereka minat membaca, itupun sudah cukup baik. Kalau langsung malas membaca, lagi haru negara jadinya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...