Followers

Tuesday, April 03, 2012

Bakar Kedai Yang Menipu Sijil Halal


Sebuah pasar raya di Seksyen 23, di sini, diarah menanggalkan sijil dan logo halal yang dipamerkan di premis mereka selepas pemeriksaan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mendapati ia tidak diiktiraf pihak berkuasa berkenaan, pagi semalam.

Penolong Pengarah Jakim, Adam Drahman berkata, pasar raya itu dikesan meletakkan sijil dan logo halal bersaiz besar di luar premis, padahal hanya beberapa bahagian jualan makanan di dalam premis itu yang memiliki sijil dan logo halal sah, pada jam 11 pagi.

Beliau berkata, tindakan pemilik premis mempamerkan logo halal bersaiz besar itu seolah-olah menunjukkan semua barang jualan di pasar raya berkenaan dijamin halal, walaupun terdapat barang dijual tidak halal.

“Setakat ini, kami memberi amaran kepada pemilik terbabit, namun tindakan tegas diambil jika mereka dikesan melakukan kesalahan sama pada masa depan.

“Kami kesal dengan sikap segelintir pihak yang mendakwa tidak menyedari peraturan baru itu meskipun Jakim sudah banyak kali mengumumkan sijil dan logo halal yang sah hanya dikeluarkan pihak kami,” katanya ketika ditemui di sini, selepas serbuan berakhir semalam.

Sementara itu, dalam serbuan berasingan jam 1.30 tengah hari sama, Jakim mengeluarkan surat amaran kepada sebuah kedai makanan di Seksyen 7, di sini, kerana mencabar undang-undang dan gagal mempamerkan sijil serta logo halal selain hanya menampal ayat al-Quran bagi mengaburi pihak berkuasa dan pelanggan.

Katanya, apabila diarahkan menanggalkan ayat berkenaan, pemilik premis enggan, malah mencabar pihak Jakim menyaman mereka.

“Anggota penguat kuasa Jakim menyerbu kedai makan terbabit dan apabila diperiksa premis itu hanya mempunyai sijil halal menyembelih ayam atas nama premis lain.

“Kami sudah mengeluarkan surat amaran. Jika pemilik premis masih berdegil dan gagal berbuat demikian, tindakan boleh diambil mengikut Akta Perihal Dagangan 2011. “Jika disabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM5 juta bagi kesalahan kedua atau berikutnya RM10 juta bagi premis jenis pertubuhan atau perbadanan.

Aku dah bosan dengan masalah isu halal. Pak Menteri cakap bergegar soal nak jadikan Malaysia sebagai hub makanan halal, industri makanan halal boleh menjana pendapatan lumayan tetapi realitinya masih banyak kedai di Malaysia ini yang diragui status halal.

Aku sebenarnya cukup benci dengan kedai kedai kepunyaan orang kafir tapi berlagak seolah olah macam orang islam. Tayang logo halal besar besar padahal menipu je. Yang orang melayu ni dok datang melantak je lah tak nak pikir panjang.

Kedai kafir ni dah lah menipu lepas tu berlagak pulak. Eloknya tak payah saman tapi bakar je terus kedai orang kafir ni. Jangan bagi dorang tunjuk keras kepala kat Malaysia ini.

Buat malu je pada orang luar kalau Malaysia terkenal sebagai hub makanan halal sedangkan realitinya kat Malaysia ni orang islam makan benda haram selamba je.

11 comments:

shaFazie said...

nk cari untung cpt sangup tipu pelanggan lagi2 pelanggan yg beragama islam....

note ; nk mkn dekat kedai mamak pun risau gak takut2 tk halal je

Anonymous said...

kalu yakin halal tapi takda logo halal, bedal saja lah.

untuk pasaraya, letak logo halal xleh. bukan makanan je kena halal. sabun, syampu pun kena halal sekali

Mun said...

hmm senang citer.. masak sendiri kat umah lg best.. hehe..


ehh baru terperasan... kat sebelah kanan ada logo ex student KYM..

akak pon dulu study kat situ gak.. :)

Elie Lily said...

macam2 cara org boleh buat utk dapat untung! haih.

Miss Volvo said...

gile teruk orag cmni eeii

Alan said...

kak jijah: biasalah camni bisnes

Alan said...

asrul: ini jenis pasaraya kecil kot..maybe dia jual daging sekali.

Alan said...

CMA: yup student kym

Alan said...

Elie: nak cepat kaya

Alan said...

volvo: tau xpe

Afzainizam said...

mencari yang halal itu satu kewajipan

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
nissan ad resort y10

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...