Followers

Wednesday, October 12, 2011

Lups Kereta Lama - Kepala Hotak Kau Berjambul !


TIMBALAN Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri memberitahu Dewan Rakyat bahawa kerajaan belum merancang menetapkan had umur tertentu bagi kenderaan tua yang perlu dilupuskan.

Beliau berkata, pelupusan kenderaan uzur itu sebaliknya ditentukan menerusi keupayaannya digunakan di jalan raya, malah bergantung kepada pemeriksaan menyeluruh yang dijalankan.

“Isu pelupusan ini kita belum ada (ketetapan) lagi (dari segi) had umur kenderaan untuk dilupuskan, tetapi ia bergantung kepada ‘roadworthiness’ satu-satu kereta itu melalui pemeriksaan dijalankan ke atas kenderaan berkenaan,” katanya pada sesi soal jawab, semalam.

Beliau menjawab soalan tambahan Nga Kor Ming (DAP-Taiping) yang bertanya sama ada kementerian mempunyai dasar untuk melupuskan kenderaan yang lanjut usia bagi tempoh jangka panjang, berikutan katanya masih terdapat kereta zaman P Ramlee di jalan raya walhal kini memasuki zaman Siti Nurhaliza.

Kepala hotak kau berjambul cina DAP. Suka hati akulah nak pakai kereta zaman apa pun. Bukan bapak kau yang bayau roadtax aku pun. Suka suka ko je nak kecoh pasal orang pakai kereta lama. Semua benda lama nak buang. Tu Karpal dengan Lim Kit Siang apasal tak campak ke dalam laut. Itupun dah kira boleh lupus juga tu.

3 comments:

Asrul Rae said...

Sepatutnya yang cakap macam tu adalah kerajaan.. Sebab nak lariskan kreta nasional so kena la kill kereta lama. Ni DAP yang cakap.. tak faham betul.

Ada ekpetariat Jepun datang jadi penyarah, mengajar kat sini dia tak pakai keta pun. Dia sediri pakai basikal je.
Dia tekejut sebab orang sini semua ada keta. Kat Nippon sana tak semua ada keta pun. Maybe sebab mahal, atau sebab tak bebaloi nak beli sebab lepas beberapa tahun kena lupus dah. Sayang beb.

Alan said...

budaya jepun lain.

jepun sebagai negara pulau mengamalkan sistem yang sama macam singapura.untuk mengekang lambakan kenderaan diatas jalanraya, mereka kena ketatkan penggunaan kereta.

di malaysia, cara itu tak praktikal.mungkin dibandau besau boleh dibuat tapi tidak diluar bandau.

DAP ada maksud tersirat.aku tak pernah percaya pada cina DAP.

Afzainizam said...

rasanya belum sesuai lagi kita nak buat cam tu.... pasal kita bukan pengeluar kereta utama... dan rakyat kita pun bukan kaya sangat nak tukar kereta baru

Jom Terjah entry terbaru ??
tip cara mudah bersihkan seat kereta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...