Followers

Wednesday, July 27, 2011

Orang Melayu Dipermainkan


Aku tak pastilah kalau korang perasan, walaupun puasa bermula pada minggu depan tetapi promosi hari raya telahpun dibuat besar besaran. Malah ada kedai yang begitu biadap menyiarkan lagu raya. Aku lihat trend ini menjadi jadi sejak akhir akhir ini.

Dan aku lihat trend begini tidak pula berlaku semasa perayaan bangsa lain. Adakah wujudnya usaha mengaut keuntungan daripada perayaan orang melayu? Ataupun orang melayu ini telah dchop didahi mereka bahawa mereka sememangnya bangsa yang hanya tahu bersuka ria dan membeli belah?

Insaf insaflah orang melayu. Selama ini orang melayu telah dipergunakan untuk keuntungan kaum lain. Sehinggakan sambutan hari raya yang sepatutnya bermula lambat lagi telah diwar warkan seolah olah ianya akan berlangsung pada minggu hadapan.

Hari raya adalah hari kemenangan kepada umat islam kerana berjaya berpuasa selama sebulan. Bukannya hari untuk bershopping sakan dan membazir dengan perabot, langsir, kereta dan barangan lain serba baru.

Kenapa tiada iklan Tahun baru Cina yang menunjukkan orang cina membeli belah? Kenapa tiada iklan Deepavali yang menunjukkan orang india membeli perabot dengan cara berhutang? Kenapa semuanya mesti muka orang melayu?

Sedarlah orang melayu. Kamu telah dipermainkan selama ini. Bangkitlah dari tidur. Janganlah biarkan diri anak bangsa kamu dipermainkan oleh bangsa lain.

4 comments:

Afzainizam said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

~~~~~~~~~جزاك اللهُ خيراً~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
diy pasang head unit dan poweramp

eeeemmm betol gak tuuuuu.... mmg orang kita ajerrrr yg sibuk berbelanja besar menjelang raya ...

eemmm hutang keliling pinggang gali lubang tutup lubang gali lagi lubang

Anonymous said...

Ah. aku jual perabot pun pasang iklan raya gak.

:)

Tapi aku prefer iklan kemerdekaan national days. Sebab nasionalism. Raya ni spiritual, biar lah tak perlu kecoh.

Alan said...

afzainizam: yang aku bengang bila orang melayu dipergunakan.

Alan said...

asrul: betul tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...