Followers

Tuesday, May 24, 2011

Kopitiam Di Malaysia Halal Atau Haram ?


Sejak dunia nak kiamat ni, aku tengok ramai sungguh orang islam yang dok balun makan minum kat kopitiam kopitiam cina yang bersepah kat Malaysia sekarang. Antara kopitiam yang menjadi kegemaran orang melayu adalah Old Town White Coffee, Kluang Rail Coffee, Pak Hailam Kopitiam dan banyak lagi.

Aku adalah tengok dalam blog blog semasa aku buat blogwalking, dorang megah makan minum kat kedai kedai ni. Aku ada tanya dorang sama ada kedai tu halal atau tidak tapi kebanyakkannya hanya mendiamkan diri. Ada juga yang kata tak pasti.

Aku perasan juga yang kebanyakkan kopitiam ni menayangkan logo halal diluar kedainya. Tapi betul ke sah logo tu? Sedangkan orang buat movie berjuta ringgitpun boleh dicetakrompak, inikan pulak sekadar logo halal tu kan. Apatahlagi dengan sijil halal yang tamat tempoh.

Hanya minuman sahaja yang halal
Berbalik pada isu diatas, adakah kebanyakkan kopitiam ni halal atau haram, rasanya ianya halal pada minuman saja. Tapi soal makanan tu, agak sukar nak percaya. Korang tanyalah mana mana orang bukan islam, dorang hanya tahu yang haram pada orang islam adalah babi, anjing dan arak. Tapi dorang tak tahu kalau ayam yang disembelih oleh orang bukan islam dikira haram. Soal haram atau halal sebenarnya begitu meluas didalam islam. Ianya bukan setakat terhad kepada anjing, babi dan arak.

Terpulanglah kalau korang sama ada nak terus makan minum di kedai orang bukan islam atau tidak. Aku rasa di Malaysia ini masih banyak lagi kedai orang islam so ianya tak menjadi masalahpun kalau korang tak datang langsung kopitiam kopitiam ni.


6 comments:

miss lolly a.k.a luvfareda said...

huhuhu! jangan was-was. tu je.. kal0 tak semua benda takley makan.

enyheartsdiamond said...

betul ckp lolly! :D

http://almarisiparipari.blogspot.com/2011/05/my-secret-wish-contest.html

alan said...

miss: ooow kiranya xley waswas ler..so semua benda boley bedal semacam je lah yek dengan syarat x waswas..bagusnya pemikiran.

alan said...

eny: mana boleh macam tu..kat malaysia ni masih banyak kedai yang halal..kenapa kedai orang bukan islam juga nak pergi makan?

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??

vespa naza

sekarang banyak kopitiam dan kedai bakery dan kek yang tak halal... produk yang ade logo halal pun tak halal... eeeemmmm sudah banyak penipuan

alan said...

afzainizam: tahu xpe huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...