Followers

Thursday, April 07, 2011

Pejuang Negara - Dikebumikan Setelah 61 Tahun Hilang


Rangka Konstabel Mohammed Abdul Lalil @ Jalil (gambar), salah seorang mangsa pesawat tentera British yang terhempas sejak 61 tahun lalu telah disembahyang dan diberi penghormatan sebagai Wira Negara di Masjid Bukit Aman, pagi ini.


Mohammed, 25, semasa nahas pada 25 Ogos 1950 antara 12 penumpang pesawat Douglas C47B 35 DK Dakota C4 (KN630) yang terhempas dalam operasi membanteras kegiatan komunis di Gua Musang, Kelantan.


Allahyarham antara tiga mangsa yang berjaya dikenal pasti identitinya melalui ujian asid deoksiribonukleik (DNA). Dua lagi adalah warga British dan kini tulang mereka ditempatkan di Muzium Markas Tentera Darat.
Kesemua rangka krew itu berjaya dibawa keluar dari lokasi kejadian pada 12 November 2008, setelah 58 tahun bersemadi di tengah hutan Gua Musang.

Pengarah Muzium Tentera Darat, Lt. Kol. Norhayati Mansor berkata, satu lagi siri saringan DNA akan dilakukan bulan ini atau September bagi mengenal pasti identiti sembilan lagi krew pesawat yang turut terbunuh dalam nahas tersebut.




Katanya, kesemua 12 mangsa nahas itu ialah tiga juruterbang dan lima tentera British serta empat lagi iaitu Allahyarham Mohammed dan tiga orang awam, Yaakob Mamat; penunjuk arah, Asip Ali Serdah (Orang Asli) dan A. Rantse (pegawai tanah).




Sementara itu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin berkata, Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah menobat Allahyarham yang berasal dari Kampung Bukit Treh, Muar, Johor, sebagai Wira Negara.

"Allahyarham adalah satu-satunya anggota polis yang terlibat dalam operasi itu," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Rangka Allahyarham yang tersimpan di Muzium Angkatan Tentera sebelum itu diserahkan kepada PDRM dan diberi penghormatan sebagai Wira Negara di pekarangan Masjid Bukit Aman sebaik sahaja selesai disembahyangkan sebelum dibawa untuk dikebumikan di kampung halamannya.

Turut berada di majlis itu ialah salah seorang adik Allahyarham, Hamdan Abd. Jalil, 77. Allahyarham adalah anak keempat daripada sembilan beradik.

Sumber: Utusan Malaysia

Setelah lebih 50 tahun didalam hutan, barulah rangka Allahyarham dijumpai. Sebenarnya mayat Allahyarham ini dahulu telahpun dijumpai pada 3 September 1950 iaitu selepas kemalangan berlaku. Tetapi disebabkan keadaan pada masa itu tidak mengizinkan mangsa dibawa keluar, semua mangsa dikebumikan dikawasan kemalangan.


Sehinggalah pada tahun 2008, barulah sebuah satu operasi dijalankan untuk membawa keluar semua mangsa. Untuk masuk ke kawasan kemalangan itupun bukanlah mudah. ianya terletak ditengah tengah hutan belantara. Mengambil masa 12 jam perjalanan ditambah dengan mendaki bukit selama 2 jam. Disebabkan keadaan beginilah kesemua mangsa tidak dapat dibawa keluar lebih 50 tahun dahulu. Tambahan pula masa tu komunis masih aktif disana.

Alfatihah...

Maklumat lanjut boleh klik Utusan, Berita Harian dan The Star

5 comments:

Anonymous said...

Mungkin ada ramai lagi perwira negara yang mati dalam hutan tu yang sampai kini kita tak sedar lagi. Apa pun kita doakan untuk mereka keberkatan. al-Fatihah.

Alan said...

tira: kalau tentera yang bertempur biasanya dibawa keluar oleh anggota platon..tapi kes kapal terbang jatuh tak tahulah.

storyfromme said...

kesiannya.tapi takpe.akhirnya dikebumukan jugak.

Alan said...

story: yup

reen said...

nk buat mcm mana, da ajal sampai. kita ta berhak nk tentukn kt mana or bila kita mati. al fatihah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...