Followers

Monday, February 21, 2011

Hentam Je Pelajar Hawau


KUALA LUMPUR 20 Feb. – Apa sudah jadi dengan surat pekeliling Kementerian Pelajaran mengenai larangan penggunaan telefon bimbit di sekolah?

Hasil siasatan wartawan Unit Khas Utusan Malaysia di beberapa sekolah di sekitar ibu negara baru-baru ini jelas menunjukkan pekeliling yang kembali dikuatkuasakan pada Mac 2009 itu, tidak dipedulikan oleh para pelajar.

Lebih menghairankan, pihak sekolah dan ibu bapa pula seolah-olah merelakan ia dicabuli.

Rata-rata pelajar yang ditemui memberitahu, mereka sebenarnya membawa telefon bimbit ke sekolah secara curi-curi.

Pada masa yang sama, mereka mengakui bebas melakukan apa saja menggunakan alat telekomunikasi tersebut di dalam kawasan sekolah.

Alasannya, telefon bimbit penting untuk menghubungi ibu bapa apabila perlu atau jika berlaku sebarang kecemasan.

Namun apabila ditanya lebih lanjut, mereka menyatakan, tujuan sebenar membawa telefon bimbit ke sekolah adalah untuk berhubung bersama rakan-rakan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dan jarang sekali menggunakannya untuk menghubungi ibu bapa.

Tambah mengejutkan, rata-rata mereka mengakui tidak boleh hidup tanpa telefon bimbit.

‘Ketaksuban’ mereka terhadap alat ini sehinggakan mereka lebih rela tertinggal buku sekolah daripada telefon bimbit.

Sumber: Utusan Malaysia

Benda ni sebenarnya nak settle senang je. Kenalah bertegas baii. Hanfon tu kasi pecah atau buang terus pelajar haram ni. Ibu bapa diberi warning jangan masuk campur. Kalau masuk campur gak belasah sekali ibu bapa tu.

Aku tengok intitusi pendidikan negara ni dah terlalu lemah. Dah jadi macam sekolah kat barat pulak. Cikgu kena ikut cakap pelajau dan ibu bapa. Memang haram ler macam ni. Buat semula hukuman rotan. Belasah pelajar kaw kaw.

Aku dulupun pernah bergasak dengan cikgu. Kalau tak makan penampau dan rotan memang tak sah. Tapi aku hidup juga sampai hari ni. Tak matipun kena rotan dengan cikgu. Tak ada cacat patah mana mana.

Senang cakap jangan bagi muka dengan pelajar dan ibu bapa. Itu je jalannya. Kalau tak, sampai hari kebangkitan kat padang Masyar pun masalah ni tak settle.

2 comments:

Anisa Hang Tuah said...

hentam jee..kasik weng kepalaaa

Alan said...

nisa: tau xpe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...