Followers

Monday, February 21, 2011

27 Tahun Mencari Kebahagian Hidup

Esok adalah birthday aku yang ke 27. Pejam celik pejam celik rupanya dah 27 tahun aku kat atas dunia ni. Tapi kenangan semasa kanak kanak dan remaja seolah olah baru semalam berlalu. Terasa segalanya begitu pantas berlalu.



Dalam usia 27 tahun ini, banyak suka duka aku harungi. Ada yang aku harungi bersama keluarga, rakan rakan dan juga keseorangan. Walaupun begitu masih banyak lagi yang perlu aku belajar didalam hidup ini. Masih banyak peluang dan ruang untuk aku teroka.

Pada sesetengah orang, peningkatan usia adalah sesuatu yang menakutkan. Ada juga yang sekadar menganggap ianya sekadar nombor. Aku juga menganggap sekadar nombor. Tetapi didalam hati ku, masih terselit rasa bimbang. Bimbang akan masa depan yang masih tidak menentu. Dan kebahagian yang masih kabur.



Di usia 27 tahun, ada yang sudahpun berjaya menjumpai haluan hidup. Ada yang berjaya didalam kerjaya, mempunyai keluarga dan anak anak sebagai penyambung warisan. Ada yang berjaya melakar nama didalam sejarah negara. Tak kurang ramai yang berjaya mencapai cita cita dan impian mereka.

Sedangkan aku masih mencari haluan hidup. Mencari dimana titik kebahagian didalam hidup ini. Dan memikirkan apakah penyudah hidup ini. Berapa lamakah lagi aku akan terus bernafas diatas bumi tuhan ini. Dimanakah aku 20 atau 30 tahun lagi. Adakah hidup gembira disamping anak cucu. Ataupun terlantar meniti hari tua keseorangan.



Walaupun ada yang mengatakan ianya masih jauh, tetapi dengan cepatnya peningkatan usia, maka hari tua juga akan cepat menjengah kita. Aku harapkan masa depan yang cerah dan baik. Sekurang kurangnya aku menemui kebahagian dipenghujung hayatku.

Entry ini juga adalah genap yang ke seribu posting untuk blog Emo Boy ni. Terima kasih kepada semua yang sentiasa memberi sokongan kepada aku.



Ingin ku nyanyikan
Sebuah harapan
Sebagai pesanan
Agar berkesan di hatimu

Wahai anak dunia
Mari kita berdoa
Untuk sebuah dunia
Yang damai sejahtera

Walaupun kemarau
Tidurmu meracau
Bangunlah kemudian
Bersihkan hitam di kakimu

Wahai anak dunia
Mari kita bersama
Berkumpul bermuhibbah
Lupakan beza rupa

Di mana kau ada
Bumi tetap sama
Langit biru indah
Bukankah semua milik kita

Wahai anak dunia
Mari kita berikrar
Esok kita membina
Dunia yang lebih sempurna...

22 Febuary 1984

8 comments:

Tieah Madian said...

Wah2, nak birthday baru ko kasi link blog personal ni ek..
Hahahaha..
Ape2 pun, aku nak wish awal2..
Happy birthday..

*Sorry sebab aku dah terbiasa sejak mula dulu aku-kau je padahal umo ko jauh lebih tua dari aku


Entry Terbaru 1 : Calon Pilihanraya UM, Mastura Abu Bakar Hilang dan Telah Dijumpai
Entry Terbaru 2 : "Saya Mahu Karya Seni Dari Blog Fynn Jamal"
Entry Terbaru 3 : "Saya Mahu Ilmu Agama Dari Blog Ustaz Zaharuddin"

alan said...

d_tieah: aku baru 18 hehehe

tiafazunia said...

tia baru 21!! <-- erkk ? da xde belas2 :(


alann! jom la join Blogger Idol! :D

alan said...

tia: sore x sedap nak join hehehe

Anonymous said...

waa... dah 27. Happy Bday

alan said...

sophon: tq ^_^"

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu
Happy birthday to youuuuu

Semogalah panjang umurnya berkat dan selamat. Dipimpin Tuhan dengan iman dan amal buat bekalan menuju akhirat. Selamat hari lahir, sahabat.

Ya ALLAH, panjangkanlah usiaku,
agar lebih lama dapat ku mentaati Mu,
Jadikanlah kehidupan ini sebagai ladang,
moga di akhirat kelak ku mengutip hasilnya.
Ya ALLAH, tambahkanlah amalan ku di saat bertambah usiaku,
Jadikanlah cahaya Mu yang bersinar menyinari jalanku,
Rehatku adalah rantaian zikir,
Rantai yang ku kalungkan pada leherku,
Sebagai tanda cintaku pada Mu,
Ya ALLAH, Engkau tidak mensia-siakan segala usahaku,
Mencari haruman Syurga ciptaanMu,
Tempat rehat dan nikmmat abadi…….

Alan said...

terima kasih sahabat ^_^"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...