Followers

Thursday, July 08, 2010

Remaja Melayu Harus Sedar

SEJAK musim Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) pada tahun 2008 lagi, kita sudah tahu hampir dua juta orang Melayu yang layak mengundi tetapi tidak mendaftar sebagai pemilih? Setelah dua tahun berlalu, mengapa masih mendendangkan lagu sumbang yang sama, sedangkan tiada usaha mengatasi gejala tersebut?

Suka atau tidak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah pihak pertama yang perlu bertanggungjawab. Mengapa sejak selepas PRU-12 tidak digiatkan kempen kesedaran yang agresif bagi menarik golongan muda untuk mendaftar? Mengapa iklan mengajak rakyat sedar akan kepentingan mengundi hanya pada musim mengundi sahaja dan tidak dijalankan secara konsisten sepanjang masa?

Kebetulan, ratusan ribu pelajar baru telah mendaftar di semua universiti awam tempatan. SPR digesa agar turun padang 'memujuk' mereka dengan berkempen dan membuka kaunter bagi mendaftarkan mereka yang layak sebagai pemilih.

Prosedur pendaftaran pemilih juga perlu dipermudah. Jika orang asing dengan senang dapat masuk ke negara ini melalui permit visa waktu ketibaan (VOA), mengapa SPR tidak mencari mekanisme yang dapat memudahkan warganegara kita sendiri untuk mendaftar sebagai pemilih?

Jangan hancurkan masa depan anak melayu

Kedua, para pemimpin Melayu cukup-cukuplah berbalah sesama sendiri, usah diperbesarkan hal remeh dan bersifat peribadi. Belia muda Melayu yang sudah terdedah dengan dunia teknologi maklumat hasil usaha pemimpin Melayu sudah bosan melihat pemimpinnya tidak langsung ada penegasan dan kesungguhan untuk membela dan meningkatkan mutu hidup bangsanya sendiri, lantaran terlalu lemah dan apologetik terhadap desakan kaum lain. Tidak hairanlah apabila ada antara belia menganggap apa guna mengundi tetapi hidup semakin perit setiap hari?

Sumber : Utusan Malaysia

Aku selalu tanya pada kawan kawan aku mengapa mereka masih belum mendaftar sebagai pengundi. Kebanyakkan jawapan yang aku dapat adalah mereka tidak berminat.

Pada aku, minat atau tidak itu belakang cerita. Yang penting adalah tanggungjawap. Semua orang melayu harus ingat, puak cina sekarang sedang mengumpul kekuatan untuk menumbangkan kerajaan orang melayu.

Mereka tahu mereka tidak boleh menang melalui kekerasan sebaliknya kalau menang melalui demokrasi, sudah pasti kemenangan mereka itu adalah sah disisi undang undang. Dan disaat itu, tiada lagi cara untuk kita dapatkan semula negara ini.

Nak tahu apa mereka buat bila berkuasa? Sendiri lihat orang melayu di P.Pinang bagaimana. Mereka dihalau keluar dari kampung halaman sendiri.

Jangan sampai orang melayu dihalau macam anjing, baru nak menyesal. Masa itu memang sudah terlambat.

Nasihat aku, segeralah mendaftar sebagai pengundi. dan undilah parti selain dari parti pas dan pkr. Jangan bagi parti DAPig menang. Kelak habis semua orang melayu dijadikan seperti anjing.

2 comments:

enyheartsdiamond said...

belum cukup umur lagi :)

alan said...

yeke x cukup umur heheee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...