Followers

Monday, July 12, 2010

Kajian Karut

SINGAPURA: Adakah lelaki Melayu tidak boleh diharap dan gagal memenuhi cita rasa wanita Melayu berpelajaran tinggi sehingga mereka terpaksa mencari pasangan berbangsa asing? Apakah kurangnya mereka berbanding jejaka Cina atau 'mat salih' yang bagaikan besi berani menarik perhatian wanita Melayu?

Persoalan yang menjadi perhatian ini dikaji secara ilmiah oleh Lulu Marlya Abdul Rahim, 23 tahun. Tesis beliau yang menyelongkar isi hati 12 siswazah Melayu berusia antara 23 hingga 55 tahun, yang berumah tangga dengan lelaki bukan Melayu bertajuk 'Masuk Melayu', membantu beliau meraih ijazah Sarjana Muda Sains Sosial Kepujian Kelas Dua (Atas), dari Universiti Nasional Singapura (NUS).

Hasil kajian itu, beliau menemui beberapa kelemahan yang terserlah di kalangan lelaki Melayu yang menyebabkan ramai siswazah wanita 'mencari cinta' daripada lelaki kaum lain.

Antaranya ialah kurangnya lelaki Melayu yang berpendidikan tinggi, ego yang tinggi seolah-olah darjat mereka lebih tinggi daripada wanita dan kecenderungan membuat keputusan sendiri tanpa menghormati perasaan wanita.

“Saya dapati rata-rata, kelulusan tinggi si wanita, di samping pergaulan mereka, menjadi sebab utama mengapa pilihan hati mereka bukan lelaki Melayu. “Semua yang diwawancara mengaku sukar mencari pasangan Melayu yang setaraf tahap pendidikannya. Kalau pun ada siswazah lelaki Melayu, mereka awal-awal lagi sudah diambil orang!

“Jadi, si wanita perlu 'merantau' mencari lelaki bangsa asing,” kata anak ketiga dalam keluarga empat beradik itu.

Menurut Lulu, lebih separuh daripada wanita yang diwawancara dalam kajian itu bersuamikan lelaki Amerika, Inggeris dan beberapa negara Eropah lain. Bakinya memilih lelaki Cina sebagai pasangan. – Agensi

Sumber: Berita Harian

Hahaha aku langsung tak hairan dengan pendapat dia. Biasalah melayu dari Singapork ni memang tak sama dengan orang Malaysia. Mereka sudah terikut ikut dengan perangai cina yang menjajah Singapura sehingga orang melayu hilang hak keatas tanah Singapura. Padahal dulu Singapura adalah hak orang melayu. Malah pernah mempunyai sultan dan pemerintah sendiri!

Pendapat dia, langsung tak boleh pakai disini. Sebabnya wanita melayu sini tak pilih yang pandai. Sebaliknya pilih pendatang asing yang bodoh tahap cipan. Tapi apa nak buat. wanita itupun bodoh tahap tenuk juga. Ada ke kawin dengan bangla, nepal dan indon hahaha. Lawak gila.

Bila dah susah, baru merayu rayu minta tolong. Baru nak ingat kat mak bapak. Bengong bengong mereka ni semua hahaha.

5 comments:

touya said...

yang aku taw ..kawen ngan orang dari lombok banyak arrr

enyheartsdiamond said...

kalau tu jodoh dia, nak buat macam mana :)

alan said...

touya: betul tuh

hearts: itu yang sengaja dicari

Afzainizam said...

Untuk tatapan sahabat semua
WELCOME.WORLDCUP  
╔══╦══╗╔╦══╗  
╚═╗║╔╗║║║╔╗║    
╔═╝║║║║║║║║║ 
║╔═╣║║║║║║║║    
║╚═╣╚╝║║║╚╝║    
╚══╩══╝╚╩══╝
SAY.NO.JUDI.BOLA
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

waarrgghhh kawin larikkk kat lombok... kawin lariikkk kat siam kena denda beb...

eeemmmm aku rasa tepuk dada tanya selera ada yang suka negro ada yang suka jepun ada yang suka ommm putih ada yang suka Arab... tapi ganasss-ganassss belaka

NiNa' said...

nak buat camne...

dah jodoh....

haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...