Followers

Wednesday, March 24, 2010

Tenggelamnya Kapal Van Der Wijk

Tenggelamnya Kapal Van Der Wijk adalah antara karya HAMKA yang popular. Dicetak pada tahun 1938, ianya mendapat tempat dihati rakyat melayu nusantara. Saudara HAMKA adalah seorang pemikir, ulama, sasterawan dan ahli politik yang hebat.

Sesuai dengan ilmunya, pemikiran HAMKA sering melampaui zamannya. Banyak penulisan dan pemikiran HAMKA mempengaruhi anak muda Malaysia dan Indonesia sehingga bangkit menuntut kemerdekaan daripada penjajah Belanda dan Inggeris.

Pendeta ZABA pula adalah cendiakawan melayu yang banyak berjasa kepada bangsa. Keberanian beliau mengkritik dan menolak amalan amalan karut orang melayu dan menolak amalan takjid membabi buta orang melayu mendorong orang melayu untuk berubah.

Bagi aku secara peribadi, HAMKA dan Pendeta ZABA adalah pemikir melayu yang agung. Pemikiran mereka menjadi inspirasi kepada orang melayu untuk berubah dan berani menyuarakan pendapat.

Tanpa mereka berdua, mungkin orang melayu baik di Indonesia dan Malaysia akan terus dikongkong oleh pemikiran kuno yang akhirnya merugikan bangsa sendiri.

”...dan akan tercapai juga kemuliaan bangsaku, persatuan tanah airku. Hilang perasaan perbedaan dan kebencian dan tercapai keadilan dan bahagia.”
(Tenggelamnya Kapal Van Der Wijk)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...