Followers

Thursday, January 28, 2010

Gadoh - Aku Bangsa Malaysia

Ini sebenarnya cerita yang dibuat tahun lepas. Dibuat oleh sekumpulan pengiat teater tanahair. Mengisahkan tentang realiti kehidupan rakyat Malaysia yang berbilang kaum.



Sekumpulan pelajar sekolah yang sering bergaduh kerana perbezaan bangsa dan budaya. Pelajar melayu benci pelajar cina dan begitu juga sebaliknya. Dan pelajar india minoriti sering dibuli oleh kedua dua kumpulan terbabit.

Sehinggalah datang seorang penggiat teater ke sekolah itu dan cuba menyelami hati para pelajar berkenaan. Dan akhirnya berjaya menyatukan semua pelajar berkenaan dan mengajar pihak sekolah bahawa kebanyakkan masalah pelajar bukanlah berpunca dari pelajar sendiri. Sebaliknya berpunca daripada persekitaran rumah, sekolah dan mentaliti seeorang guru itu.


Bagi aku cerita ini bagus. Sebenarnya masih ada prejudis dikalangan rakyat Malaysia. Secara jujur, pelajar melayu dan cina memang tidak bercampur. Mereka hanya hidup didalam kelompok sendiri. Sebagai generasi akan datang, situasi ini memang tidak baik untuk perkembangan negara.



Malah aku memang setuju sekolah sekarang hanya menitikberatkan prestasi akedemik tanpa menyelami hati para pelajar. Pelajar hanya diajar untuk belajar, bukannya berfikir. Perasaan pelajar tidak diambil kira. Segelintir guru hanya mahu pelajar mengikut kata mereka tanpa mendengar luahan hati pelajar.

Cikgu kata aku bodoh. Pemalas. Aku pergi sekolah nak belajar. Tapi diorang semua sibuk fikirkan tentang ranking sekolah. Nak jadikan sekolah nombor satu konon. Nombor satu untuk siapa? Untuk diorang atau kitaorang.

Aku tak suka hidup aku ditentukan. Aku nak tentukan hidup aku sendiri. Dekat sekolah aku dilarang untuk berfikir. Tapi aku diajar untuk mengikut. Ini bukan sekolah namanya, ini PENJARA.


Aku bukan bodoh. Tapi aku bosan. Aku memberontak sebab sekolah yang bosan dan bodoh ini.

4 comments:

anisizatyA.J said...

best gila gadoh!!! i baru watch. hehe funny gila.

iEn said...

ni drama ka telemovie nie?

alan said...

anis:memang best citer ni

ien:cam telemovie ler..

Afzainizam said...

Salam dari kami http:// firestartingautomobil.blogspot.com

Salam ziarah salam kunjungan pada kamu…. Salam dari kejauhan

Terima kasih
Kerana kembara ziarah maya
Membuka ruang, menyingkap dalam
Hingga tersentuh nurani, tercuit imaginasi
Tiada bandingan

mewarnakan hari-hariku
Mewajarkan masa berlalu
Kau tak henti mencetus keinginan
Merangsang pengembaraan
Kau meruntun, menyayat
Memukau
Dan mengasyikkan

Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Sebuah persahabatan....

dulu banyak kes buli2 sekarang ni gadoh2 emmmmm jangan berlaku kes pergadohan kaum dah... malaysiaku negara yang aman.... moga tidak berlaku peristiwa 13 mei

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...