Followers

Tuesday, January 08, 2008

Daftar Dan Melancong Sepuasnya

Semalam aku balik ke kolej untuk mendaftar sem 6. Seperti yang kujangka, kelas hanya bermula pada minggu hadapan so akupun balik ler rumah dulu. Ahad nie baru aku balik melaka and start semula life as student.

Sempat gak lah aku melawat area2 melaka sebelum balik. Aku pergi perigi Hang Tuah. Tempatnya nice juga. Airnyapun jernih tapi aku rasa macam tak dalam perigi tu. Lagipun dorang dah simen sekeliling areanya bagi cantik.



Sempat gak aku melawat rumah tradisional melaka kat belakang komplek perigi Hang Tuah. Cantik rumah lama nie. Siap ada ruang loteng lagi.

Naik bukit St. John. Bukit yang dulunya agak tinggi dan boleh nampak selat melaka. Digunakan oleh portugis untuk menghalang serangan orang melaka, acheh dan johor. Belanda yang kemudiannya membina kubu supaya ianya lebih teguh. Kabarnya terdapat sebuah terowong rahsia bawah tanah yang menghubungkan bukit St. John dengan Kota A famosa yang terletak di Banda Hilir.



Aku juga sempat singgah di perkampungan orang portugis. Tak ada apa yang menarik. Cuma sebuah hotel baru dibina dan dinamakan lisbon hotel. Orang keturunan portugis inipun nampak cam nepal je sebab mereka sudah berkahwin campur selama 500 tahun.
Tempat last aku singgah ialah pulau melaka. Sebuah pulau binaan manusia yang terbengkalai. Terdapat sebuah masjid yang indah yang dinamakan Masjid Selat Melaka. Masjid itu cantik tetapi sayangnya ia terletak disebuah tempat yang terbengkalai. So iapun tak menjadi tumpuan orang ramai.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...