Followers

Wednesday, July 06, 2005

Penghormatan Kepada Pemimpin Negara

Allahyarham Tunku Abdul Rahman telah meletakkan kemerdekaan negara atas asas Ekonomi Pasaran - asas yang benar dan teguhmenghadapi ujian zaman, membantutkan kemaraan ultra nasionalisme dan menghancurkan sosialisme dan komunisme. Beliau telah melancarkan" DasarSaya, yang saya selalu tegaskan dengan jelas dimana-mana ialah untuk memberikan kepada rakyat makanan dan bukannya peluru, pakaian dan bukannya uniform dan perumahan bukannya berek.

Tun Abdul Razak telah mengemukakan Dasar Ekonomi Baru untuk mempersimbangkan perkembangan dasar ekonomi pasaran itu supaya berlaku pembahagian hasilnya secara adil demi menjaminkestabilan dan masa depan negara.

Dr. Mahathir dengan dedikasi dan komitmen sepenuhnya kepada pembangunan negara telah merealisasikan semua dasar benar yang diwarisi daripada Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdul Razak kepadatahap yang membangunkan dalam jiwa bangsanya rasa kebanggaan dan penghormatan diri seperti yang diikrarkannya apabila mengambil alih pemerintahan negara.

Beliau membawa keluar rakyat daripadamentaliti penjajahan kepada keyakinan diri dengan membuat langkah-langkah berani seperti pengambilalihan Carcosa daripada British, menukarkan hak milik ladang asing dinegara ini kepada rakyat tempatan,dan seterusnya mencabut legasi Bristish daripada sistem kehakiman dan keadilan Malaysia.

Rakyat Malaysia mengenang semua pemimpin mereka yang telah memberikan sumbangan dengan cara masing-masing, cara kiri atau kanan, daripada Dr. Burhanudin Hilmi, Ahmad Boestaman, Ishak Haji Mohammad, Dato' Onn, Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Tun Hussein Onn dan Tun Dr. Mahathir.

Sumber Rujukan : Mahathir Di Sebalik Tabir oleh Zainuddin Maidin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...