Followers

Thursday, June 23, 2005

Quotes From Famous Personalities

"P Ramlee seorang seniman yang luar biasa. Dia sukakan kepada pembaharuan dan selalunya setiap perkara yang dilakukannya mudah berjaya dan mendapat sambutan."- Ahmad Daud, actor and singer (Utusan Malaysia: 28 May 1983)

P Ramlee adalah seorang seniman yang istimewa atau tegasnya luar biasa. Sepanjang persahabatan saya dengannya, dia pernah meminta saya mencipta dua buah lagu untuk filem 'Nasib Do Re Mi' / 'Do Re Mi 2'."- Ahmad Nawab, music composer (Utusan Malaysia: 28 May 1983)"P Ramlee begitu menghormati dan mempraktikkan pendapat mahupun teguran yang diberikan oleh para pelakon dan pekerja dibawahnya."- Aziz Sattar, actor and comedian (Utusan Malaysia: 28 May 1983)

"Di hari pertama berlakon di bawah arahan P Ramlee, saya sudah memahami bahawa berlakon untuk filem itu mempunyai rahsia tersendiri."- Ghazali Sumantri, actor (On his acting role in 'Do Re Mi' 1966)

"P Ramlee seorang tokoh filem Melayu terkemuka, sesuai dipanggil Seniman Agung dan hasil karyanya mestilah disimpan dengan baik di Arkib atau Muzium. Tetapi satu yang tidak tercapai dalam hidupnya ialah gagal menjadi produser filem."- Jamil Sulong, film director and songwriter (Mingguan Malaysia: 29 May 1983)

"P Ramlee adalah manusia biasa yang luar biasa"- Jins Shamsuddin, actor and film director (TV Suria, Singapore)

"Sekiranya P Ramlee mendapat pendidikan yang formal (rasmi) dalam bidang seni, dia pasti akan mencapai kebolehan yang lebih hebat dari apa yang kita kagumi terhadap kebolehannya itu."- Johari Salleh, music conductor and composer (Mingguan Malaysia: 29 May 1983)

"Allahyarham Seniman Agung P Ramlee, seniman yang tiada tandingnya dan tiada gantinya. Dialah sebenar-benarnaya seniman serba boleh."- Kassim Masdor, music composer (Cenderamata: P Ramlee A.M.N. Sempena 10 Tahun Pemergiannya)

"P Ramlee adalah seorang yang very creatif, dan P Ramlee juga is a great copy, ciplak dan tiru, tetapi kita tidak tahu apa yang telah dia buat, that is cleverness and excellent."- L Krishnan, film director (Yusnor Ef: P Ramlee Yang Saya Kenal)

"Kebolehan P Ramlee sukar ditandingi dan dia tiada gantiya."- M. Amin, film director (Mingguan Malaysia: 29 May 1983)"Dia (P Ramlee) membentuk acuan, dan tidak mengikut acuan yang tersedia."- Mahyon Ismail (On her acting role in 'Do Re Mi' 1966)

"Beri beliau sesuatu yang baik, beliau akan membuatnya lebih baik, satu dari keistimewaan beliau yang sangat saya hargai sehingga ke saat ini."- Omar Rojik, film director (Cenderamata: P Ramlee A.M.N. Sempena 10 Tahun Pemergiannya)

"Inilah kali kedua, saya merasai diri saya sebenar-benarnya seorang seniwati. Sebab pimpinan dan asuhan P Ramlee itu benar-benar seperti apa yang dikatakan 'the art of film acting', iaitu cara-cara dan rahsia lakonan yang diwajibkan oleh filem."- Rose Yatimah, actress (On her second role with P Ramlee in 'Anak Bapak' / 'Like Father Like Son' 1966)

"P Ramlee merupakan seorang seniman yang ada menyelitkan idea politik dalam filem-filem arahanya, seperti filem 'Antara Dua Darjat' (1960), 'Penarik Beca' / 'Trishaw Man' (1955) dan beberapa filem lain bila diteliti memang ada ciri-ciri politiknya."- Syed Hussein Al-Attas, academician (Mingguan Malaysia: 29 May 1983)

"Ramlee mahu segala-galanya terbaik. Jadinya, kami yang dipimpinnya itu kena perah keringat setiap hari."- Udo Omar, actor (On his acting role in 'Nasib Si Labu Labi' / 'Labu and Labi 2' 1966)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...