Followers

Friday, April 22, 2005

Roti beras - Pilihan terkini rakyat Jepun

Nasi kini bukan lagi makanan utama apabila orang Jepun bertukar selera dan memilih untuk memakan roti sebagai santapan harian mereka.
Perkembangan tersebut sudah tentu membimbangkan kerajaan kerana ia akan memberi kesan kepada penanam padi di negara matahari terbit itu.
Seorang pembuat roti, Koichi Fukumori yang menyedari kemelut tersebut berusaha mencari jalan penyelesaian. Usaha beliau untuk mengatasi masalah penurunan permintaan terhadap beras kini membuahkan hasil.
Fukumori berjaya menghasilkan sejenis roti yang dibuat daripada beras.
Tentu tidak ada siapa menduga apabila roti panjang yang kelihatan rangup, begitu menarik dan menyelerakan itu sebenarnya mempunyai perbezaan berbanding kebanyakan jenis roti lain yang menarik peminat makanan ini di Jepun ketika ini.
Menurut Fukumori, lebih 80 peratus daripada bahan roti ciptaannya itu berasaskan beras. Kejayaan tersebut pastinya melegakan para petani dan pihak berkuasa di Jepun.
``Inilah saja cara untuk menyelamatkan beras petani,'' kata Fukumori.
Jika berkunjung ke kedai roti milik Fukumori, Aoimugi (Gandum Hijau), terdapat pelbagai jenis roti berasaskan beras dijual untuk menjadi pilihan para pelanggan.
Roti beras juga menjadikan kedai ini begitu unik berbanding kedai lain. Kedai yang dibuka di taman tema roti di salah sebuah kompleks beli-belah terbesar di Jepun, LaLaport di Funabishi berhampiran Tokyo sangat mencuri tumpuan pelanggan.
Kejayaan Fukumori menghasilkan roti beras merupakan satu contoh kejayaan dan kesungguhan beliau yang tidak jemu-jemu mencuba selama lebih empat tahun.
Beliau yang belajar membuat roti dengan pembuat roti terkenal Perancis, Raymond Calvel telah bekerjasama dengan Kementerian Pertanian Jepun.
``Saya membesar di kalangan penanam padi. Saya fikir membuat roti dengan beras dapat membantu mereka,'' katanya.
Hasil
Kejayaan itu semakin menampakkan hasil yang sangat memberangsangkan apabila lebih 70 buah sekolah di barat Jepun telah memperkenalkan roti beras yang mengandungi `gluten' gandum.
``Jika roti beras menjadi bahan makanan di sekolah-sekolah, ia dapat membantu para petani untuk jangka masa panjang.
``Yang lebih penting ialah anak-anak mendapat makanan yang diperbuat daripada beras tempatan,'' jelasnya.
Malah sebenarnya kejayaan membuat roti beras telah memberikan nilai tambah kepada industri beras berikutan penggunaan bahan ini secara optimum.
Roti tersebut tidak menggunakan beras premium, sebaliknya beras hancur yang biasanya dibuang begitu sahaja sebelum ini.
Taman tema ini juga signifikan kepada perkembangan industri makanan dan nasib beras yang semakin kurang mendapat sambutan, ketika ini.
Dikenali dengan Tokyo Panya Street, taman tema ini menghimpunkan lapan kedai roti popular yang dikendalikan oleh sekumpulan individu ternama dalam mencipta dan membuat roti sehingga digelar `super boulongers.'
Para pelanggan dan mengunjung ke taman tema ini berpeluang menikmati roti yang dihidangkan terus dari ketuhar.
Pemilik taman tema ini, Namco Entertainment Group mempunyai wawasan untuk menjadikannya sebagai `sebuah bandar Eropah Utara dalam suasana kampung' dengan mendirikan kincir air yang berputar selain bunyi kicauan burung sebagai halwa telinga.
Pembukaan taman tema ini juga memberikan gambaran bagaimana berkembangnya taman tema makanan di Jepun yang menawarkan pelbagai jenis makanan di seluruh dunia kepada para pengunjungnya.
``Semua orang suka makan. Seorang ketua di sesebuah syarikat tentu sukar untuk mengajak orang bawahnya datang ke Disneyland, tetapi lebih mudah untuk datang ke taman ini beramai-ramai,'' jelas seorang pegawai Namco.
Keperluan
Sesetengah pelanggan yang datang ke Tokyo Panya Street berkata, roti memberikan lebih keperluan pemakanan berbanding nasi.
``Saya tidak mempunyai simpanan beras di rumah dan sudah membuang periuk nasi saya.
``Roti amat mudah. Anda hanya perlu melangkah masuk ke kedai roti dan memilih pelbagai jenis roti yang disukai, sedangkan kita hanya mendapat nasi yang sama setiap kali hendak makan,'' kata Masako Watanabe yang mengetuai kumpulan 3,000 pencinta roti.
Perangkaan oleh Kementerian Pertanian mendapati purata rakyat negara matahari terbit itu hanya memakan 59.5 kilogram beras bagi tahun yang berakhir Mac 2004.
Ia merupakan paras terendah dicatatkan, iaitu di bawah 60 kilogram memandangkan pada puncak penggunaannya pada Mac 1963, rakyat negara itu mengambil 110 kilogram beras setahun.
Perbelanjaan sekeluarga penduduk negara itu untuk membeli roti pula meningkat dari RM1,010.8 pada 2004 berbanding RM751 pada tahun 1981 dan belanja untuk beras turun kepada RM1,289 berbanding RM2,728 setahun.
Bagi melindungi industri beras, kerajaan menyediakan subsidi yang banyak selain berusaha mencari inisiatif lain untuk menggalakkan penggunaan beras seperti yang dilakukan oleh Fukumori.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...