Followers

Thursday, September 19, 2013

NASIB PENYU DI BUMI MALAYSIA


LANGKAHNYA diatur perlahan saat dia berpijak di atas deraian pasir pantai yang sesekali membenam kakinya. Bayu petang menerpa wajah tuanya. Ya, lelaki itu sudah berumur 74 tahun. Fizikalnya tidak lagi gagah, namun tenaga dan semangatnya mungkin mengatasi orang yang jauh lebih muda.

Kedua-dua anak matanya dihamparkan ke arah ombak yang berlumba-lumba menghempas pantai. Apa yang bermain dalam minda Mohd. Nor Hamid ketika itu, tiada siapa pun mengerti. Apa yang pasti, gelora resahnya bukan bersifat peribadi, malah lebih kepada igauan nostalgia terhadap keagungan fauna yang pernah menjadi sebahagian daripada hidupnya.

"Dahulu, waktu petang macam ini sudah boleh nampak ia berenang menghampiri pantai. Bila malam, ia naik mendarat dan mencari tempat terbaik untuk bertelur," dialek Terengganu mengisi setiap butir kata Mohd. Nor tatkala bercerita tentang spesies penyu kesayangannya itu.

Tambah imam Masjid al-Huda, Rantau Abang itu: "Sejak saya kecil, Rantau Abang sudah popular dengan penyu belimbing. Dahulu bilangannya penyu yang naik untuk bertelur boleh mencecah 100 ekor tetapi selepas tahun 1984, jumlahnya merosot sampai sekarang."

Keluhan Mohd. Nor itu bukan baru ini disuarakan. Namun, ancaman kepupusan penyu belimbing terus dipandang sepi.

Kali terakhir spesies penyu terbesar di dunia itu naik mendarat di pantai Malaysia adalah pada tahun 2010. Tiga ekor penyu itu menghasilkan sebanyak 385 biji telur melibatkan lapan buah sarang.

Seekor daripada penyu betina itu dikenal pasti sebagai Puteri Rantau Abang iaitu antara penyu belimbing yang dilepaskan di pantai yang sama pada program penetasan pada tahun 1978 anjuran Jabatan Perikanan Malaysia.

Ketika kepulangan bersejarah Puteri Rantau Abang ke tempat kelahirannya itu, Mohd. Nor dipanggil bagi memastikan kesahihan identiti penyu tersebut. Selepas melihat ekor penyu itu, Mohd. Nor yakin ia penyu yang sama ditanda olehnya 35 tahun lalu.

"Ketika itu, saya mengambil tender memungut telur penyu di pantai Rantau Abang daripada Jabatan Perikanan," singkap Mohd. Nor yang sanggup bersusah payah menjadi pemungut telur penyu demi kecintaannya yang mendalam terhadap hidupan marin prasejarah itu.

Berdasarkan sumber yang diperoleh daripada Pusat Penyelidikan Penyu dan Ekosistem Marin (Tumec) Rantau Abang, pendaratan penyu belimbing mengalami kemerosotan sebanyak 90 peratus sejak tahun 1991.

"Bagaimanapun, kita belum boleh mengisytiharkan penyu belimbing sebagai spesies yang telah pupus. Beberapa tahun lepas, ia masih mendarat dalam bilangan kecil untuk bertelur.

"Mengikut jangkaan, penyu belimbing sepatutnya naik bertelur pada tahun lalu. Ramalan itu dibuat berdasarkan pola pendaratan spesies itu sejak tahun 2000 yang naik bertelur setiap dua tahun.


"Namun sehingga kini tidak ada seekor pun penyu belimbing naik bertelur," jelas Ketua Tumec, Syed Abdullah Syed Abdul Kadir.

Tambah kritikal apabila Syed Abdullah memberitahu, sejak tahun 2004, tidak ada sebiji pun telur penyu belimbing yang menetas bagi membolehkan usaha pemuliharaan spesies itu diteruskan.

Kajian awal ke atas embrio, darah dan telur penyu itu mendapati, ia mungkin disebabkan ketiadaan persenyawaan yang berlaku antara penyu jantan dan betina. Sebelum penyu-penyu betina bertelur di daratan, mereka perlu melakukan persenyawaan terlebih dahulu dengan penyu jantan bagi membolehkan telur-telur yang mereka hasilkan dapat menetas

Sebab yang sama turut didedahkan oleh Dana Hidupan Liar Sedunia (WWF) Malaysia yang menyatakan bahawa kemungkinan kekurangan penyu belimbing jantan sebagai antara faktor telur-telur tersebut tidak disenyawakan.

Pengurus Program Marin Semenanjung Malaysia, WWF-Malaysia, Gangaram Pursumal berkata, nisbah penyu jantan kepada betina dipengaruhi oleh suhu sarang penyu yang menjadi penentu kepada jantina anak penyu yang menetas.

"Secara amnya, sarang yang panas (lebih daripada 29 darjah Celsius) menghasilkan lebih banyak anak penyu betina manakala suhu sarang kurang daripada 29 darjah Celsius mempunyai kemungkinan tinggi menetaskan anak penyu jantan.

"Usaha pemuliharaan yang dijalankan sekitar tahun 1960 dan 1970-an itu tidak mengambil kira faktor suhu yang menentukan jantina haiwan ketika proses pengeraman. Kesemua telur didedahkan kepada suhu panas dan tidak diteduhkan menyebabkan penyu yang menetas adalah betina.

"Faktor suhu itu hanya diketahui pada tahun 1990-an dan ia mungkin sedikit terlewat memandangkan penyu betina yang dilepaskan ke laut tidak boleh melalui proses persenyawaan akibat kekurangan penyu belimbing jantan," ujar Gangaram.

Obor-obor kurang

Dalam tempoh 50 tahun lepas, pada musim penyu belimbing bertelur, kira-kira 10,000 sarang boleh ditemui. Namun situasi itu kini tinggal memori yang mungkin hanya menjadi rujukan sejarah untuk generasi akan datang.

Aktiviti perikanan menggunakan pukat tunda atau jaring pukat pari sering mengakibatkan penyu (tanpa mengira spesies) terperangkap dan menyebabkan kecederaan dan kematian.

Syed Abdullah menjelaskan: "Kes penyu tersangkut dalam pukat memang menjadi masalah di peringkat antarabangsa.


"Namun dalam konteks penyu belimbing, ia boleh dilihat dari skop yang luas termasuk kemusnahan habitat akibat pembangunan. Ada juga penyu yang berhijrah ke negara lain sehingga ke Jepun dan Amerika Syarikat bagi mencari habitat yang lebih sesuai.

"Apabila ia berada di perairan negara asing, ancaman buruan ke atas spesies ini sangat tinggi. Ada pihak yang menangkap penyu belimbing bagi tujuan komersial dan dijadikan hidangan eksotik.

"Tidak lupa pencemaran laut seperti tumpahan minyak yang memberi kesan langsung kepada makanan utama penyu belimbing iaitu obor-obor.

"Di Terengganu sendiri, nelayan memberitahu sejak 10 tahun kebelakangan ini, obor-obor kian sukar ditemui walaupun menjelang musimnya pada bulan Mei sehingga Ogos."

Sementara itu, Gangaram menambah bahawa sebelum penjualan telur penyu belimbing diharamkan oleh kerajaan negeri Terengganu, pemakanan dan penjualan telur tersebut begitu berleluasa sekali gus menyumbang kepada ancaman kepupusan reptilia itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...