Followers

Sunday, April 21, 2013

Sayangi Malaysia, Kenali Malaysia


Semalam telah berlangsung penamaan calon bagi Pilihan Raya Umum ke-13. Maka bermulalah kempen bagi pilihan raya umum yang akan diadakan tepat dua minggu dari sekarang iaitu 5 Mei.

Tahu apakah itu penamaan calon wahai anak-anak muda? Tahukah anak-anakku apa itu pilihan raya? Apakah itu demokrasi? Apakah itu negara?

Kalau tidak tahu, tanya saja Pakcik Google dalam gajet kamu. Amboi mudahnya hidup kamu. Ada iPad, ada Powerbook, ada Tablet, ada broadband, ada Unifi. Untuk mencari maklumat begitu mudah.

Tetapi dalam Internet itu, maklumat yang ada itu pelbagai, bagai, bagai. Tentulah ada kaca, permata dan intan. Tetapi ada juga sampah, malah lebih teruk daripada itu, malah ia perlu dihantar ke loji kumbahan.

Sememangnya di antara kamu, wahai anak muda yang ada minat politik, seperti pakcik masa remaja dulu. Ada anak muda suka sukan. Ada pula yang suka hiburan. Maka adalah perkara yang lumrah, ada anak-anak muda yang minat politik. Segelintir mereka pula jadi ekstrem, radikal dan melampau. Biasalah orang muda, setakat perasaan tidak mengapa, jangan langgar undang-undang atau memalukan emak ayah sudah.

Sebagai anak muda, kecenderungannya dapat difahami akan lebih pada sifat memberontak dan sokongan mereka lebih kepada pihak yang menentang perkara-perkara yang sudah diterima masyarakat umum, atau disebut juga sebagai establishment.

Tetapi perkara itu juga lumrah, bergenerasi manusia sememangnya seperti itu. Anak muda suka memberontak dan mahu mengubah.

Maka dalam keadaan perasaan begini, sudah tentu ketika melayari Internet, kecenderungannya ialah mereka mudah menerima maklumat yang bersifat memberontak atau menentang amalan yang ada. Walaupun maklumat itu tidak betul. Lebih-lebih lagi jika ia berbentuk menghasut.

Itu anak-anak muda yang minat politik. Tetapi lebih banyak lagi anak-anak muda yang tidak langsung ada minat mengenai politik. Perkara biasa. Orang tua pun banyak yang tidak minat politik, Masing-masing mempunyai kecenderungan tersendiri.

Namun semua anak-anak muda yang berwarganegara Malaysia mempunyai tanggungjawab menentukan wakil rakyat mereka dan juga kerajaan. Itu adalah tanggungjawab semua warganegara dalam sebuah demokrasi seperti Malaysia.

Maka antara tanggungjawab warganegara ialah mengundi dalam pilihan raya. Sebagai negara demokrasi, mereka bebas untuk mengundi atau tidak. Tetapi jika tidak mengundi, maka suara mereka tidak tercermin pada wakil rakyat di Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri.

Untuk mengundi mereka mesti mendaftar. Jika tidak mendaftar, tidaklah mengundi. Kalau berdaftar tetapi tidak mengundi, tidak jadi apa-apa juga.

Banyak anak-anak muda sudah tidak membaca akhbar atau menonton televisyen. Mereka hanya menatap gajet masing-masing.

Tetapi mereka juga boleh mendapatkan maklumat yang tersiar dalam akhbar dan televisyen melalui gajet mereka. Akhbar dalam talian sama saja dengan yang cetak. Begitu juga dengan televisyen.

Bagaimanapun, melalui gajet masing-masing, tumpuan mereka boleh teralih ke tempat lain. Media sosial, sama ada facebook, twitter, YouTube dan lain-lain lebih menarik daripada akhbar atau televisyen bagi anak-anak muda.

Menilai

Maka anak-anak muda yang membaca tulisan ini melalui gajet-gajet mereka, cubalah berhenti sejenak dan mendongak untuk melihat keliling mereka.

Apa yang terkandung dalam gajet itu bukannya realiti. Ia adalah gumpalan-gumpalan maklumat yang pelbagai dan memerlukan fikiran lapang untuk menilainya. Dunia maya bukannya nyata.

Cara terbaik untuk menilainya ialah berhenti sejenak dan letakkan gajet itu, berjalan keluar rumah dan lihatlah di keliling tempat tinggal anda.

Realiti bukan saja bangunan, jalan dan landskap yang serba indah. Apa yang nyata dan bukan maya adalah manusia. Hidup bermasyarakat dengan berbual-bual sesama manusia di kedai-kedai makan adalah realiti. Berjumpa manusia secara langsung tidak serupa bersosial melalui Internet.

Walaupun zaman ini adalah era gajet, tetapi sekurang-kurangnya semasa kempen pilihan raya yang bermula semalam dengan penamaan calon adalah masa sesuai bagi anak-anak muda mengenal negara mereka. Lagipun apa yang dibincangkan adalah masa depan mereka.

Keputusan untuk siapa mereka undi akan menentukan bentuk negara ini. Mereka ada kuasa melalui dua undi, satu untuk negeri, dan satu untuk negara. Kecuali bagi mereka yang tinggal di Wilayah Persekutuan.

Tetapi untuk membuat keputusan yang baik, adalah wajar mereka lihat di luar gajet. Berbual dengan jiran, kawan-kawan dan sanak saudara. Fahami masalah kehidupan mereka.

Di sebalik kemeriahan berkempen dengan mendengar ceramah-ceramah, yang ada kalanya merupakan hiburan politik.

Bendera-bendera yang indah ditiup angin, siang dan malam sepanjang kempen pilihan raya bukan semata-mata perhiasan. Ia mewakili aspirasi parti-parti politik yang menawarkan janji-janji dan azam.

Itu kesemuanya adalah untuk membentangkan rancangan bagi masa depan kamu, wahai anak-anak muda. Cara fikir orang tua tentulah berbeza daripada kamu kerana kami melalui pengalaman yang berlainan.

Tiga puluh tahun dahulu di negara ini, kehidupan rakyat jauh lebih susah. Baik dari segi nafkah yang mampu diberikan oleh ibu bapa kepada anak-anaknya.

Negara sudah banyak mencapai kejayaan dan kemajuan. Sungguhpun begitu ada banyak kelemahan yang menuntut perubahan. Tetapi niat para ibu bapa mengundi untuk memberi sokongan kepada sesuatu pihak adalah atas harapan untuk memberi kesenangan kepada kamu, anak-anak muda.

Ibu bapa kamu sudah tentu sering menceritakan tentang kisah-kisah lama yang sukar. Pergi sekolah naik basikal, jalan lecak, bas mini dan macam-macam yang tentunya berulang-ulang hingga membosankan kamu.

Kami faham kamu bosan dengan cerita-cerita lama. Sebab itulah kamu tidak sabar-sabar menjeling gajet-gajet yang antaranya dibeli dengan duit kami.

Tetapi apa yang orang-orang tua mahukan daripada anak-anak muda dalam masa berkempen ini ialah merasakan denyut nadi warganegara Malaysia.

Denyutan nadi ini tidak dapat dirasakan melalui gajet-gajet kamu itu. Ia hanya dapat dilihat melalui mata hati dengan memandang apa yang berlaku di sekeliling kamu, dinilai dengan fikiran yang tenang dan seimbang.

Cubalah menimbang segala hujah-hujah dikemukakan dalam pilihan raya ini dengan menyaksikan apa yang sedang berlaku pada bangsa, agama dan negara.

Di samping itu, ingatlah bahawa pertimbangan akhir dengan apa yang disebut sebagai bangsa, agama dan negara adalah kesejahteraan setiap manusia itu sendiri.

3 comments:

Anonymous said...

tadi tengok ko komen kt blog ku, wah.. ayat buku. :D

Ni karangan YB Raz ni, bukan ayat Alan. haha...

shaFazie said...

betul..betul..

Anonymous said...

Also, beware weight restrictions. The weight limit on international flights is usually 50 pounds, which is easily exceeded when carrying a rope, draws, etc. The airlines will try to charge S50 to $100 extra for checking another bag, but I've figured out a system: You will find several Red Bottom Shoes methods to handles this kind of situations if they do happen. If a session is perceived as something but expert, several massage therapists will decide on to instantly terminate the session. This really is simply because it truly is often obviously stated up front that the massage is for factors of relief and leisure, and ought to only be construed as this kind of. When the organization will not advertise in any other case, it really is excellent to presume this is the case. At times somewhat of clarification will aid the scenario and set buyers straight on what services are and are not provided. Though the controversy remains, the finish result is very distinct. The objective of massage therapy is just that, to offer therapy to these requesting that specific provider. It's a career which is not meant for enjoyment, and ought to never ever grow to be uncomfortable Red Bottom Shoes for both the therapist or perhaps the customer. [url=http://www.cheapchristianlouboutinshoesuk.com/christian-louboutin-platforms-brisk-black-cheap-156.html] Christian Louboutin Platforms Brisk Black | buy christian louboutin UK With Free Shipping On All orders[/url]

as much
acquisitions
low-priced
christian louboutin womens. definitely
your chances of

Stylish,noble Christian Louboutin womens shoes have the best design with high quality material.

Related information:http://www.cheapchristianlouboutinshoesuk.com/christian-louboutin-boots-overknee-indigo-black-cheap-746.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...