Followers

Thursday, May 10, 2012

Mencari Ketenangan Hati


Tengah berserabut kepala otak dengan kerja, tiba tiba aku rasa rimas sangat. Lalu pergi kedai pekena secawan teh tarik sekejap. Duduk kat kedai, pada mulanya rasa serabut juga sebab orang ramai sangat. Tetapi perlahan lahan aku mula rasa tenang. Dalam keriuhan manusia berbunyi, terasa kesunyian yang bersarang dalam hati sekian lama mula terubat.

Aku sudah lama tidak berbual dengan sesiapa sebenarnya. Aku banyak mengasingkan diri sebaik tamat masa pejabat. Dalam facebook pun aku lebih banyak mendiamkan diri daripada menyapa kenalan. Bukan sombong tetapi tiada isu yang perlu aku bualkan. Lagipun tiada siapa yang memahami perasaan dan pemikiran aku ketika ini. Jadi dengan siapa aku hendak berbual?


Dalam mengubati rasa sunyi, aku banyak memerhati gelagat manusia disekeliling. Ada kalanya ia mampu membuatkan aku tersenyum dan melupakan kesunyian hati ini. Dikala usia hampir menganjak 30, aku masih mencari cari haluan hidup ini.

Mencari apa yang kumahu dan memikirkan apa yang akan berlaku kepada diriku 10 tahun akan datang. Semuanya menyesakkan kepalaku. Umpama bernafas didalam kotak kaca. Terasa setiap helaan nafas ini begitu menyeksa.

Adakah aku mampu meneruskan kehidupan ini....

7 comments:

shaFazie said...

ceq pon suke tgk gelagat org keliling...
hilang segala mslh...

Anonymous said...

kawen cepat la bro. Income dah ada, tunggu apa lagi.

Alan said...

kak jijah: ishhh nak juga ikut cara kita hehehe

Alan said...

anon: bila lak ada income..kalau kena income tax tu adalah....

asrul rae said...

anon tu aku laa. malas nak sign-in. :D

income tu gaji. ada sumber pendapatan. dah boleh kawen da.

alan said...

asrul: hek eleh..xyah sign in pun ley letak nama..aku tau ler income tu gaji.income tax tu aku maksudkan hutang.

memang aku ada gaji tapi gaji ciput, hutang banyak, camner aku nak kawin..

ekonomi aku, aku tahulah..kalau aku ada banyak duit, korang xyah cakap, memang aku dah kawin lama dah..tapi sebab aku memang xde duit..so camne nak kawin

ada paham :)

Afzainizam said...

eemmmm kalau ada jodoh tak kemana.... soal duit tu pun satu gak.... tak perrr brooo.... sampai masanyerrr adalahhh broooo

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
diy repair door trim kereta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...