Followers

Friday, April 20, 2012

Perniagaan Permata Nilam Berat Sebelah


SEAWAL pukul 7 pagi, bahang sudah pun terasa di pasar berdebu Ilakaka, Madagascar. Seorang wanita mengosongkan sebuah botol plastik vitamin yang diisi dengan berdozen permata nilam kecil.

Permata berkenaan pernah menguasai separuh daripada pasaran nilam global, namun pergolakan politik dan kekurangan pelaburan menyukarkan pasarannya.

Pada tahun 1998, nilam berkualiti tinggi telah ditemui di lembah Sungai Ilakaka iaitu 700 kilometer (km) ke selatan ibu negara di Antananarivo.

Manusia dari serata negara bergegas ke lembah berkenaan untuk mencari permata nilam, sekali gus meningkatkan populasinya daripada beberapa dozen sehingga 50,000 orang.

"Mereka datang ke sini kerana wang dan perniagaan, tidak seperti di Tana.

"Di Ilakaka, ada orang susah menjadi kaya dan ada orang kaya menjadi miskin," kata Celine, 24, ibu kepada dua anak masing-masing berumur sembilan dan tujuh tahun.

Eksport permata

Permata-permata berkenaan kebanyakannya dibawa ke Sri Lanka dan Thailand untuk dipotong dan digilap. Bagaimanapun, tiga tahun lalu, pihak pemerintah mengharamkan eksport batu permata mentah itu. Mereka mahu mewujudkan pusat menggilap tempatan untuk menawarkan peluang pekerjaan yang lebih baik.

Bagaimanapun masa tidak mengizinkan. Krisis kewangan global menghendaki dan memusnahkan keyakinan pelaburan baharu di negara itu.

Pengeksportan permata nilam yang diharamkan sebelum ini dimansuhkan pada tahun 2010, tetapi pelombongan masih belum dilaksanakan sepenuhnya. Kini, permata nilam sukar diperoleh. Para pelombong perlu menggali beberapa meter ke bawah tanah semata-mata untuk mencari permata nilam, sekali gus menjadikan kerja-kerja menggali semakin sukar dan membahayakan.

"Dengan kecairan global dalam tempoh beberapa tahun lalu, manusia tidak lagi membeli batu permata kerana wang diperlukan untuk keperluan asas berbanding kemewahan," kata Brian Norton, peniaga batu permata di Afrika Selatan.

Pemulihan yang perlahan menyebabkan proses mencari permata terus berjalan, bagaimanapun ramai pelombong sudah berhenti. Kekurangan pelombong menyebabkan kos perlombongan semakin mahal, sedikit bekalan permata dan harganya meningkat.

Di pinggir Ilakaka, padang-padangnya dipenuhi lubang-lubang yang dalam, tidak bertanda selepas ditinggalkan oleh para pelombong terdahulu.

Mereka yang kembali ke lombong akan membawa batu permata yang ditemui ke sungai. Golongan lelaki lazimnya bekerja secara berpasangan untuk mencuci batu-batu permata tersebut di dalam penapis berbentuk segi empat. Para wanita pula menggunakan penapis besi untuk cuba memerangkap batu nilam yang mungkin terjatuh ke dalam air.

Di dalam sebuah lubang besar, 30 orang pelombong mengukir tangga di tanah supaya mereka dapat masuk lebih jauh ke dalam lubang.

"Mereka tidak mengukir tangga sekiranya bekerja untuk diri sendiri," kata Muhamed Kone, seorang lelaki Guinea yang menunjukkan lombong nilam berkenaan kepada pelancong.

"Ia ibarat loteri! Kadangkala manusia bekerja beberapa hari dan tidak menemui apa-apa, tetapi mereka bekerja untuk diri sendiri," kata Kone.

Kebanyakan orang di Ilakaka tinggal di dalam pondok kayu tanpa bekalan air bersih. Bandar berkenaan mempunyai sebuah jalan utama dan kurang bangunan konkrit, tetapi banyak kereta mempunyai standard seperti di Madagascar.

Pulau Madagascar yang terletak Lautan India itu merupakan salah sebuah negara termiskin di dunia. Dianggarkan 81.3 peratus populasinya hidup dengan pendapatan kurang AS$1.25 (RM3.83) sehari, menurut Bank Dunia.

Ekonominya bertambah buruk selepas rampasan kuasa, ketika masa sukar, sinar permata nilam juga semakin pudar.

Celine meninggalkan sekolah 10 tahun lalu dan datang ke Ilakaka ketika permata permata nilam menjadi sebutan. Dia mengembara sejauh 230 km dari rumahnya di Ambalavao semata-mata mahu mencari ibu bapanya yang meninggalkannya untuk mencari permata batu nilam.


Celine bekerja di lombong, membersihkan permata nilam dan menjadi pembantu rumah. Lapan bulan selepas tiba di Ilakaka, Celine menemui ibu bapanya yang bekerja di lombong, tetapi pendapatan mereka jauh lebih kecil.

Celine kini bekerja dengan majikan dari Sri Lanka. Dia akan diberi beras untuk dimasak dan dihidangkan kepada para pelombong secara percuma, supaya mereka dapat berkongsi hasil dengannya. Dengan harapan, mereka akan menjual permata nilam itu kepada majikannya.

Sambil menunjukkan 10 butir batu nilam yang ditemui ibunya, Celine mengakui dia mampu memperoleh kurang satu dolar bagi setiap butir batu nilam berkenaan. Namun selepas permata tersebut dipotong dan digilap, sebutir nilam seberat 0.25 karat boleh dijual pada harga berkali-kali ganda.

Hasil akhir yang berkualiti tinggi dapat dijual lebih AS$1,000 (RM3,067.85) bagi setiap karat.

Bagaimanapun, Celine tidak boleh bergantung kepada permata nilam untuk menyara kehidupannya. Dia masih perlu bekerja sebagai pelayan, membuat persembahan di stesen radio tempatan dan menyambung pelajaran untuk memperoleh diploma di kolej.

"Saya juga pernah bekerja di lombong, tetapi ia sangat susah dan memenatkan. Lagipun, bukan selalu dapat permata nilam," katanya.

2 comments:

shaFazie said...

fuyooo..
jom lah jual permata :D

Afzainizam said...

oohhhh kalau kat kedai emas mau ribu ribu.... kesian diorang keringat diperah tak adil demi sesuap nasi..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
sport rim rs watanabe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...