Followers

Thursday, June 30, 2011

Peninggalan 13 Mei - Demo BERSIH Undang Padah

Kali ini aku nak kongsikan apa yang aku warisi daripada keluarga aku. Pada mulanya aku nak buat entry ni pada tarikh 13 mei yang lepas. Tapi malangnya Blogger mempunyai masalah pada tarikh tersebut so aku batalkan. Tetapi bila kecoh musuh islam nak buat demo BERSIH pada 9 julai, aku keluarkan semula barang barang ni. Apatahlagi demo ini ada unsur unsur komunis didalamnya. Membuatkan aku rasa nak mengamuk je bila agenda komunis nak dihidupkan semula di negara ni.

Buku ini bagi mereka orang lama memang mereka tahu. Malah boleh dikatakan setiap orang melayu ketika itu wajib ada buku ini. Buku ini disebarkan semasa peristiwa 13 mei 1969. Buku ini menceritakan apa yang terjadi kepada orang melayu di Kuala Lumpur pada ketika itu. Mengapa orang melayu dibunuh dan siapa yang mulakan rusuhan kaum ni.



Inilah perarakan yang dibuat oleh kaum cina pada waktu itu. Mereka berarak kerana menang pilihanraya tetapi dalam masa yang sama mereka menghina dan menyerang orang melayu. Sebab itulah orang melayu ketika itu bangkit membalas semula perbuatan mereka.

Ini pula pisau kecil yang Allahyarham Ayahanda aku simpan semasa berlakunya tragedi itu. Walaupun dikampung aku tidak berlaku rusuhan, tetapi ianya disimpan sebagai persediaan jika berlakunya ancaman kepada keluarga aku ketika itu.

Pisau ini pendek je. Tapi matanya mampu menghiris sehingga kedalam daging. Aku pernah kena dahulu. Memang sakit wooo.

Dan ini pula parang panjang pusaka. Ianya sentiasa dibalut dan disimpan ditempat selamat kerana ianya bukanlah parang panjang biasa. Menurut Bonda, parang panjang ini sudah dijampi oleh seorang pawang ketika itu. Ianya mempunyai bisa dan jika terluka, lukanya itu akan susah sembuh.


Akupun tak berani nak buka habis kain balut parang ni. Cuma dibenarkan membuka dibahagian hulunya sahaja. Walaupun barang barang ini semua sudahpun berusia 42 tahun tetapi ianya masih dijaga dengan baik. Sejak kematian Ayahanda aku 21 tahun yang lalu, Bondalah yang menyimpannya. Dan sekarang sebagai waris lelaki terakhir, ianya menjadi tanggungjawap aku pula.

Tujuan aku membuat entry ini bukanlah mahu membangkitkan kembali kisah silam tetapi sebagai ingatan. Negara ini sudah aman merdeka. Jangan dibangkitkan sentimen orang melayu apatahlagi melakukan huru hara semata mata kerana mempertahankan seorang gay daripada dibicarakan di mahkamah.

Ingatlah pahlawan melayu masih wujud. Hanya menanti masa untuk bertindak sekiranya orang melayu dan agama islam diganggu gugat.

15 comments:

cik ayin said...

bersih ke tak bersih ke tak masuk campur..hohoo

enyheartsdiamond said...

pahlawan melayu yang masih wujud tu yang pahlawan selendang merah tu ke?

Palimol said...

nenek moyang aku buta huruf takda simpan khazanah macam ni. kau nasib baik la.

kalau ada masa terluang cuba pindah isi buku tu ke bentuk digital. buat blog baru ke. buku lama tu. aku nak tau gak isi dia.

Alan said...

cik ayin: baguslah tak masuk campur..tapi ko kena tahu kenapa kita perlu tolak demo tu.

Alan said...

eny:semua ahli persatuan silat melayu adalah pahlawan melayu..bab tentera selendang merah atau dipanggil tentera fisabillah, orang cakap masih ada.

Alan said...

palimol: masalahnya aku tak tahu baca jawi kekekekeke..kalau tak dah lama aku buat terjemahan.

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
cara atasi masalah aircond bateri dan enjin kereta

uihhhh mmg tak mau join bersih ni...

tentang parang tu .. Keluarga aku juga mempunyai senjata warisan turun temurun dari nenek moyang aku dulu... tapi kalau boleh aku tak mau jadi pemiliknya... biar orang lain lah yang pegang...

mungkin aku rasa aku berdarah panas tak sesuai pegang senjata ni... karang lain pulak jadinya..

ayunda maajis said...

wow this is so cool..x tau lak mende cm ni ko masih simpan..one day bagi aku tgk dr dekat okeh..

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
happy 2nd anniversery

EEEMMM tak mau nak joint Bersih ni.... kalau tengok TV dan dengar radio kerajaan ada cakap mereka yang mengadakan Bersih ni akan di tangkap

nelly said...

sejarah ka ni ?
huhu ~

Alan said...

afzainizam:darah panas? kena control bro..silap silap nanti boleh jadi darah tinggi pulak hehehehe

Alan said...

ayunda: nak tengok boleh tapi kena bayau hehehehe

Alan said...

nelly: sejarah dan juga peringatan

Relax and cool said...

ngeri bila ingat balik tragedi tu kan....ngeee.... ~

Anonymous said...

Salam...saya berbesar hati saudara mempunyai peningalam yg begitu hebat...saya seorang pengkaji sejarah di malaysia dan saya berharap , saudara menjaga peninggalan sejarah melayu kita ini dengan baik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...