Followers

Sunday, October 17, 2010

Sayangi Warisan Kita



Stesen sub-way Frankfurter Allee


Leningrad


Berlin, Simpang Vilhelminenhofshtrasse & Edisonshtrasse


Prague


Vienna, Favoritenstrasse


Vienna

Sumber : Faisal Tehrani

Aku tak tahu sama ada latarbelakang gambar ini diedit ataupun latarbelakang ini masih wujud sebegitu sehingga kini. Tetapi untuk pengetahuan, orang eropah amat berbangga dengan bangunan warisan mereka. Walaupun banggunan tersebut pernah musnah akibat perang tetapi mereka akan mengekalkannya untuk generasi akan datang.

Tidak seperti kita yang hanya tahu mengejar kemodenan sehingga sanggup mengorbankan sejarah bangsa dan tanahair.

Apa motifnya membina bangunan setinggi 100 tingkat di stadium merdeka? Renung renungkanlah.

4 comments:

asrul amanda said...

Tu gambar betul..

Yang aku tau, ada limit ketinggian bangunan baru yang hendak dibina.

Afzainizam said...

♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸*♥♥*¸.•'´¯)¸.•' ´¯)♥
♥♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸**¸.•'´¯)¸.•'´ ¯)♥♥
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
(_¸.•'´(_¸.•'´*♥♥♥♥*`'•.¸_)`'• .¸_)
♥(_¸.•'´(_¸.•'´*♥♥*`'•.¸_)`'•. ¸_)♥

Kesempatan ini memohon maaf atas lama tak ziarah blog anda..


eeeemmmm dah banyak dah bangunan tinggi kat dunia ni....

Sejak kebelakangan ini semakin banyak projek bangunan pencakar langit di bina. Kalau setakat 10 atau 20 tingkat untuk kegunana pejabat dan kediaman mungkin boleh diterima akal kewajarannya. Tapi kalau sudah mencecah beribu-ribu kaki dari aras laut, untuk apa? Malah seolah-olah wujud perlumbaan untuk membina bangunan tertinggi di dunia masa kini. Kosnya pula mencecah berbilion-bilion ringgit. Apakah sudah tiada warga miskin di dunia ini hinggakan wang sebanyak itu di bazirkan untuk projek bangunan tertinggi dunia? Hakikat perlu diterima,

Mungkinkah ini takdir kerana Rasulullah SAW pernah bersabda, salah satu tanda-tanda kiamat ialah berdirinya bangunan-bangunan tinggi di dunia ini.

Anna Boleyn said...

sejarah tu lah yang menarik. klu diorang kekalkan mesti boley attract pelancong lebih ramai lagi kan.

Alan said...

asrul: memang ada limit rasanya..lagipun kalau terlalu tinggi ianya tak akan stabil.

afzainizam: betul tu..membazir je buat bangunan tinggi ni semua.

anna: setuju..lagipun pelancung bukannya nak tengok bangunan tinggi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...