Followers

Saturday, January 30, 2010

Lawi Ayam @ Kerambit

Lawi ayam, juga dikenali sebagai kerambit atau kurambi, atau kuku ayam atau rambai ayam. Ianya sejenis senjata kecil yang berupa seperti sehelai bulu ayam jantan yang terdapat pada ekornya. Ia berkeadaan melentik dan tirus dihujungnya. Nama senjata ini juga dipercayai mengambil nama dari taji atau lawi ayam, sebab bentuk dan cara digunakan juga hampir serupa.


Kerambit pada kebiasaannya berhulukan kayu atau tanduk, yang terdapat lubang sebesar jari tangan pada hujungnya. Dibahagian pangkalnya disimpaikan dengan rotan atau logam, agar mengukuhkan lagi ikatan hulu tersebut. Saiz hulu adalah sepanjang 8sm. dan mata diantara 6sm. hingga 8sm.



Cara menggunakannya adalah dengan memasukkan jari telunjuk ke dalam gelang yang terdapat pada hulunya, dan bahagian matanya yang tajam meruncing itu akan terkeluar dari gengaman di bahagian kelingking. Tikaman dibuat dengan mengaritkan mata pada objek secara tumbukan yang tidak tepat kesasarannya, atau secara rautan.


Ianya disasarkan dibahagian perut atau leher. Jika terkena perut, maka isi perut akan terburai keluar. Dan jika disasarkan dibahagian leher, mangsa bagaikan ayam disembelih. Darah memancut keluar dan mangsa akan mengambil masa beberapa minit mengelupur sebelum mati.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...