Followers

Sunday, September 13, 2009

Satu Hari Di Hari Raya

Apa makna hari raya pada anda? Kalau jawapan aku, ianya hari yang paling aku nantikan kira kira 18 tahun yang lalu. Tetapi sejak tahun 2005, aku sudah tidak merasakan lagi apa itu hari raya..Bagi aku ia adalah sama dengan hari cuti yang lain. Telah hilang sinar keceriaan dari hati aku. Antara penyebabnya adalah faktor umur, arus kemodenan dan yang paling penting, hilangnya Aina dari hidup aku.



Keluarga aku tak besar. Semua anak saudara aku sudah besar. Jadi kemeriahan raya sudah tidak terasa. Kalau semua pulang kerumahpun, sudah tak rasa lagi macam raya sebab semuanya selalu balik. Saudara mara juga tak ada. Kampungpun tak ada. Jadi apa yang boleh membuatkan aku gembira..Semua perkara ini aku dah lalui setiap hari jadi hari raya dah tak ada maknanya pada aku.



Buat orang yang bertanya padaku, berapa pasang baju rayaku, aku jawap aku dah tak sambut raya lagi. Memang ramai yang tak faham tapi memang itulah perasaan aku sekarang. Mak akupun dah malas nak suruh aku prepair apa apa untuk raya sebabnya aku memang dah tak layan semua ni lagi. Menyakitkan hati je.



Mungkin apabila aku sudah berkahwin dan mempunyai keluarga sendiri, baru aku dapat rasakan semula nikmatnya raya. Keseronokan melihat anak anak membesar, bermain bunga api dan mengayakan baju baru, dan paling penting beraya bersama isteri tersayang..Mungkin hanya itu yang mengembirakan aku semula...

Untuk orang lain, korang sambutlah raya dengan gembira selagi korang masih ada keluarga dan saudara mara. Jangan ikut aku sebab inilah cara hidup aku. Hidup kesunyian yang tak ada penghujungnya..

1 comment:

sara said...

garangnya muka anda..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...