Followers

Tuesday, March 29, 2005

Melayu hanya mahu senang

SEBELUM wawancara mengenai isu pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris ini bermula, Tun Dr. Mahathir Mohamad berpesan kepada kami. ``Saya sebenarnya berpendapat kerajaan semasa yang akan menentukan (kedudukan isu itu). Saya tidak mahu buat komen berkenaan tajuk ini secara khusus, sebaliknya secara umum sahaja.''
Dalam interviu selama 40 minit itu, Dr. Mahathir kelihatan cukup selesa. Beliau menunjukkan kerja-kerja di atas mejanya yang banyak.
Wawancara yang sepatutnya bermula pukul 11.30 pagi terpaksa ditunda ke pukul 3 petang bagi memberi peluang beliau bertemu dengan ramai pengunjung dan sahabat handai.
Seperti biasa, nadanya dalam wawancara itu cukup nasionalistik. Keputusan memperkenalkan dasar bahasa Inggeris itu, katanya dibuat atas ``kepentingan orang Melayu sepenuhnya''.
Dr. Mahathir memberi rasionalnya mengapa dasar itu diperkenalkan pada 2003 semasa beliau menjadi Perdana Menteri. Penjelasan beliau kini adalah ekoran rumusan Kongres Pendidikan Melayu Kedua Ahad lalu yang meminta kerajaan mengkaji semula penggunaan bahasa Inggeris untuk dua mata pelajaran itu kerana bimbang ia mengancam kedaulatan bahasa dan jati diri orang Melayu.
Kajian akademik yang dibentangkan pada kongres itu mendapati kira-kira 80 peratus atau setengah juta pelajar Melayu akan tercicir dalam kedua-dua mata pelajaran itu jika ia diteruskan.
Dr. Mahathir mengakui jati diri orang Melayu memang lemah. ``Kalau boleh kita tidak hendak menghadapi cabaran sama sekali. Kalau boleh kita lahir dan segala-galanya disiapkan sehingga kita meninggal.''
Ikuti wawancara eksklusif wartawan Utusan Malaysia, Zaini Hassan dan Marhaini Kamaruddin di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya semalam.
UTUSAN: Semasa Tun membuat keputusan melaksanakan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, apakah rasionalnya pada masa itu?
TUN DR. MAHATHIR: Kita hendak tingkatkan keupayaan kita menguasai ilmu. Jadi kalau kita hendak kuasai ilmu ada dua cara, secara tidak langsung dan dengan cara langsung.
Memanglah cara langsung itu lebih baik. Kalau kita kata tidak langsung, maknanya ada orang lain yang belajar bahasa Inggeris, dia buat tafsiran dan kita baca tafsiran dia. Tafsiran dia, mungkin tepat... mungkin tidak.
Sebaliknya kalau kita menguasai bahasa Inggeris maka kita akan faham dengan lebih cepat.
Keduanya ialah di zaman ini bahasa Inggeris sudah jadi bahasa universal. Kita suka atau tidak suka, itu soal lain tetapi sebagai bahasa universal, semua ilmu terdapat dalam bahasa Inggeris. Mungkin diterokai dalam bahasa-bahasa lain tetapi untuk difahami oleh majoriti manusia di dunia ini, bahasa Inggeris digunakan.
Jadi kalau kita guna bahasa Inggeris, akses kita kepada ilmu menjadi lebih baik.
Tetapi memanglah kita akan menghadapi kesulitan. Apa jua ilmu yang hendak kita belajar, kita akan menghadapi kesulitan tetapi ia boleh diatasi. Ya, kalau kita tidak faham bahasa tentulah sulit tetapi kita terpaksa guna. Walaupun kita belajar dalam bahasa kita (kebangsaan) kita terpaksa juga guna bahasa Inggeris yang dimelayukan.
Umpamanya potassium dalam bahasa Melayu kita sebut kalium. Banyak perkataan yang dimelayukan dan ia bukan asas bahasa Melayu tetapi datang daripada bahasa lain termasuk bahasa Inggeris.
Jadi hendak tak hendak kita kena juga faham bahasa lain dan apa yang kita belajar itu sebenarnya bukan menggunakan bahasa kita. Kerana kalau kita pegang kepada bahasa Melayu tulen, tidak ada perkataan-perkataan kerana bidang ini bukan bidang yang diterokai oleh kita. Walaupun kita belajar dalam bahasa Melayu, sebenarnya bukan bahasa Melayu yang kita gunakan tetapi bahasa lain.
Segala teori dan terminologinya semua dalam bahasa lain, cuma sedikit sahaja bahasa Melayu digunakan. Ini bermakna kita faham bahasa bukan Melayu yang digunakan itu secara tidak mencukupi kerana kita cuma kenal bahasa itu sepintas lalu sahaja.
Sebaliknya kalau kita belajar dalam bahasa (bidang ilmu) itu sendiri, kita akan tahu konteksnya. Tidak kiralah bahasa apa pun. Kalau kita belajar bahasa Arab pun macam itu juga, kita belajar bahasa Perancis pun begitu juga.
Kenapa dasar itu dimulakan dari sekolah rendah?
TUN DR. MAHATHIR: Kita mula awal kerana saya berpendapat jika hendak menguasai apa ilmupun, kita kena bermula sejak awal. Kita tahu kadang-kadang kanak-kanak menguasai dua bahasa semasa usia mereka kerana biasa dengan bahasa itu. Saya biasa tengok kanak-kanak Melayu yang fasih dalam bahasa Inggeris dan bahasa Melayu. Ini kerana minda mereka ini mudah menerima dan membiasakan diri dengan apa jua maklumat yang diterima.
Kalau kita tunggu sehingga sudah dewasa, maka penguasaan itu menjadi lebih sukar.
Semasa keputusan melaksanakan dasar ini dibuat, tidakkah ia tergesa-gesa?
TUN DR. MAHATHIR: Sebenarnya perkara ini bukan difikirkan masa itu sahaja. Daripada masa saya belum menjadi Perdana Menteri, masa Abdul Rahman Yaakub jadi Menteri Pelajaran, dia telah mengalih sekolah Inggeris kepada Sekolah Kebangsaan (SK) dengan secara mendadak.
Dengan itu penuntut bukan Melayu meninggalkan SK dan kembali ke sekolah aliran bahasa mereka. Itu satu kerugian.
Keduanya, kita dapati generasi yang dididik hanya dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua, mereka sukar menghadapi urusan yang melibatkan orang yang berbangsa lain.
Umpamanya kita lihat diplomat kita kalau tidak tahu berbahasa Inggeris, mereka enggan bercampur dengan bangsa lain. Dengan itu kita kerugian, tak dapat maklumat, tak tahu apa yang orang bincang. Dulu dalam rundingan antarabangsa kita boleh turut secara langsung tetapi sekarang, sesetengah pegawai yang tidak fasih dalam bahasa Inggeris tidak dapat menyertai perbincangan.
Kita dapati juga mereka sukar menguasai ilmu kerana banyak buku mengenai hubungan luar dan dagangan, tidak banyak dalam bahasa kebangsaan kerana tidak ada orang yang hendak menterjemah pun.
Jadi ini menyukarkan terutama sekali apabila kita hendak kejar ilmu sains teknologi moden, tidak ada buku rujukan yang mencukupi dalam bahasa kita. Dengan itu tak dapat tidak, saintis kita ketinggalan. Tidak boleh meneroka bidang-bidang baru, tidak boleh faham bidang-bidang baru.
Semasa membuat keputusan menggubal dasar itu, adakah ia dibuat setelah memikirkan kepentingan orang Melayu?
TUN DR. MAHATHIR: Kepentingan orang Melayu yang terutama. Saya dapati penuntut Cina lahir dari sekolah Cina, mereka fasih dalam tiga bahasa iaitu bahasa Mandarin, bahasa kebangsaan dan bahasa Inggeris. Entah bagaimana mereka fasih. Mungkin kerana mereka mengambil secara serius penguasaan bahasa Inggeris.
Tetapi kita dapati penuntut Melayu biasanya menganggap bahasa Inggeris sebagai tidak penting, tidak perlu dikuasai dan tidak menumpukan kepada bahasa ini kerana memikirkan memadai dengan menguasai bahasa kebangsaan.
Jadi kalau kita tidak memaksa mereka menggunakan bahasa Inggeris, bukan sahaja mempelajari bahasa Inggeris tetapi dengan mempelajari bidang-bidang lain, maka penguasaan bahasa Inggeris mereka tidak akan sama dengan penguasaan bahasa Inggeris oleh penuntut bukan Melayu dari sekolah bukan kebangsaan.
Apakah reaksi Ahli Majlis Tertinggi UMNO sewaktu keputusan untuk melaksanakan dasar ini dibuat?
TUN DR. MAHATHIR: Semua sokong. Tak tahulah jika kerana takut kepada saya. Tetapi mereka semua sokong, saya telah terang kenapa sebabnya yang kita perlu berbuat demikian. Kita dapati ramai saintis Melayu yang ada ialah mereka yang telah menguasai bahasa Inggeris. Yang tidak menguasai bahasa Inggeris dan hanya menguasai bahasa kebangsaan sahaja, saya tidak tahulah tetapi saya tak jumpa saintis yang tidak tahu langsung bahasa Inggeris tetapi begitu tinggi pengetahuan sainsnya.
Tun katakan kita terpaksa `paksa' orang Melayu, kalau tidak tak berkesan. Boleh Tun jelaskan elemen paksa ini?
TUN DR. MAHATHIR: Itu berdasarkan pengalaman peribadi saya. Saya menguasai bahasa dan ilmu kerana dipaksa oleh bapa saya yang merupakan seorang guru yang amat berdisiplin. Kalau nak ikut saya, saya hendak seronok sahaja... nak turun main gasing, tak nak belajar. Tetapi kerana takut kepada bapa, maka saya belajar. Itu paksaanlah, kalau kita tak dipaksa daripada kecil, ikut sesuka hati... (habislah).
Di zaman moden ini, orang berpandangan `jangan paksa anak'. Yalah, janganlah sampai pegang rotan, kalau tak belajar dipukul dan sebagainya, cara itu saya pun tak setuju. Tetapi sebagai anak, sedikit-sebanyak mesti takut kepada ibu bapa supaya apabila ibu bapa paksa dia belajar, dia belajar. Kalau dalam sekolah pun, kita terpaksa belajar kalau hendak lulus dan keputusan yang baik. Guru yang paksa kita.
Kelak apabila kita bekerja, kita juga dipaksa. Tak boleh buat sesuka hati hendak pergi pejabat atau tidak kerana kalau macam itu satu kerja pun tak jalan.
Sebagai manusia memang ada unsur paksaan kerana kalau ikut sesuka hati, masyarakat akan roboh.
Adakah Tun melihat kalau kita tidak `paksakan' pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris, penuntut kita tidak dapat menguasai bahasa dan ilmu itu?
TUN DR. MAHATHIR: Saya ingat kalau tidak ada paksaan tak jadi. Kalau kita hidup hendak senang sahaja, akhirnya kita tak senang. Kalau kita sanggup bersusah-payah sikit, akhirnya kita akan senang.
Berdasarkan rekod, banyak idea dan cadangan Tun akhirnya berjaya, walaupun ada yang kontroversial. Dalam dasar bahasa ini, ke mana akhirnya?
TUN DR. MAHATHIR: Saya diberitahu di negara China sekarang ini, 200 juta murid sedang menguasai bahasa Inggeris tanpa membelakangkan bahasa ibunda mereka. Mereka boleh tulis dalam bahasa Cina, boleh bertutur dalam bahasa Mandarin tetapi pada masa yang sama mereka sudah menguasai bahasa Inggeris.
Dan saya kagum apabila berjumpa dengan penterjemah yang terpaksa saya gunakan semasa bercakap dengan pemimpin China yang tidak boleh berbahasa Inggeris. Penterjemah itu membuat terjemahan yang cukup fasih dan lancar.
Saya bertanya kepada mereka, di mana belajar kerana ingatkan mereka belajar di Amerika atau England tetapi tidak. Mereka ini belajar di Institut Bahasa di China dan mereka boleh bercakap bahasa Inggeris dengan fasih.
Di Jepun umpamanya saya dapati penterjemah ini boleh terjemahkan subjek teknikal dengan fasih.
Jadi inilah aliran zaman ini. Seperti juga zaman kegemilangan Islam, orang Sepanyol dan Yahudi boleh berbahasa Arab dan mereka sebenarnya boleh berpantun dalam bahasa Arab. Ini kerana masa itu bahasa Arab adalah bahasa ilmu dan orang putih terpaksa belajar bahasa Arab untuk menguasai ilmu dan kemudian baru mereka menterjemahkan kepada bahasa Latin dan kemudian ke bahasa Jerman dan Perancis. Tetapi mula-mula mesti belajar bahasa Arab, susah atau tidak.
Apakah reaksi Tun apabila perkara ini dibincangkan dalam Kongres Pendidikan Melayu Kedua baru-baru ini?
TUN DR. MAHATHIR: Memanglah kongres Melayu akan berusaha untuk mengutamakan bahasa Melayu. Kita ada dua tiga jenis nasionalisme, ada nasionalisme bahasa, ilmu dan umum.
Saya bukanlah nak angkat diri saya tetapi sebelum mereka dilahirkan, saya telah pun berjuang untuk bahasa Melayu. Saya biasa menulis bahawa bahasa Melayu bukan untuk lima juta orang Melayu di Semenanjung tetapi bahasa 200 juta manusia di seluruh Asia Tenggara.
Saya pejuang bahasa tetapi saya juga pejuang bangsa dan bangsa yang tidak berilmu tidak akan dihormati orang.
Walaupun kita buat penerokaan dalam bidang sains dan kita tulis kertas kerja kita dalam bahasa Melayu semata-mata, dengan itu kita harap hasil itu diterima, saya fikir ia tidak akan diterima. Kita mungkin marah (dan mempersoalkan) kenapa tidak diterima tetapi hakikatnya ialah sedikit benar orang yang boleh faham apa yang kita tulis.
Tetapi nasionalis bahasa akan bangkitkan jika orang Jepun dan Jerman boleh maju dengan menggunakan bahasa ibundanya, kenapa tidak kita?
TUN DR. MAHATHIR: Tak benar juga. Kalau kita bercakap dengan orang Jepun, dia guna bahasa Inggeris. Golongan terpelajar dan peniaga menggunakan bahasa Inggeris. Kalau tak fasih, mereka buat satu kertas dalam bahasa Inggeris sebagai ucapan pertama. Mereka mengakui kepentingan bahasa Inggeris dan semua yang membuat kajian (saya sekarang terlibat dalam kajian mikrocip) semuanya menggunakan bahasa Inggeris.
Semasa memperkenalkan dasar bahasa ini dulu, Tun mengatakan prosesnya akan mengambil masa 11 tahun sebelum ia benar-benar matang. Sekarang baru dua tahun dasar ini berjalan, sudah ada pihak yang mempersoalkannya?
TUN DR. MAHATHIR: Saya bagi jangka masa yang panjang tetapi kita boleh menguasai dalam jangka masa yang singkat kalau kita betul-betul menumpukan usaha ke arah itu.
Kalau kita mengatakan (dasar) ini merugikan anak Melayu, bermakna ia tidak merugikan anak Cina. Kenapa? Apakah kebolehan kita kurang daripada mereka? Dia menguasai tiga bahasa, kita dua bahasa sahaja takkan tak boleh. Tetapi kita lihat anak Cina, berpidato dalam bahasa Melayu pun fasih, begitu juga dalam bahasa Inggeris.
Pakar-pakar bahasa ini berkata, generasi pemula ini yang akan jadi mangsa daripada pelaksanaan dasar bahasa tersebut. Apakah betul pandangan itu?
TUN DR. MAHATHIR: Tidak, sepatutnya. Kalaupun kita jadi mangsa, ini adalah kita punya pengorbanan untuk bangsa. Kalau kita tidak mahu berkorban langsung, kita tak akan maju. Agama kita menyuruh kita berkorban. Jangan selalu sangat kita fikir yang kita akan jadi mangsa, jadi kita tak mahu jadi mangsa.
Oleh kerana kita tidak mahu jadi mangsa, maka orang lain yang turut akan jadi mangsa. Jadi siapa yang akan jadi mangsa? Kalau tidak ada mangsa langsung, tidak akan korban langsung, tidak adalah kemajuan.
Orang yang mula buat kapal terbang, ramai yang mati. Jadi kerana mereka sanggup terbang atau naik kapal angkasa, penerbangan kini lebih selamat. Dulu, kapal terbang (banyak risiko) enjin mati dan orang mati pun banyak. Tetapi kita sekarang rela naik kapal terbang kerana rasa selamat.
Kita selamat kerana ada orang lain (yang lebih dulu) terkorban, yang sanggup dan berani meneroka sesuatu walaupun bahaya kepada dirinya. Kerana dia meneroka, kita terselamat.
Jadi kalau kita fikir pasal apa kita hendak meneroka, orang lain patutlah meneroka dulu. Orang lain pula kata, pasal apa dia hendak meneroka? Lama-lama tidak ada siapa pun sanggup, tidak ada pengorbanan, maka kita tak akan maju.
Jadi apa isu sebenarnya sekarang ini?
TUN DR. MAHATHIR: Saya fikir tak ada isu sebenarnya. Kalau kita hendak permudahkan supaya semua lulus, kita boleh turunkan tanda aras (benchmark), kita boleh asingkan yang susah, cuma terima yang senang.
Tetapi kita akan jadi satu bangsa yang hanya hendak terima kesenangan, yang mudah. Saya sudah kata berkali-kali kalau kita hendak yang mudah, kita akan jadi lemah.
Lebih baik kita jangan berjalan sebabkan ada kereta. La ni kaki kita hampir lumpuh pasal kita tidak berjalan lagi. Jadi kita hendak yang mudah.
Saya teringat satu cerita semasa ke India melawat Red Fort. Pada satu masa dalam sejarah Red Fort, Nadir Shah dari Afghanistan telah melanggar empayar Moghul. Maharaja Moghul hendak lari tetapi dia adalah seorang yang selalu ditolong, ada sahaja penolongnya. Dia hendak lari tetapi kena pakai kasut, sedangkan dia tak tahu ikat tali kasut. Jadi apabila bala tentera Nadir Shah sampai, dia ditangkap dan akhirnya dibunuh.
Sebagai raja, dia sua kaki... orang pasang kasut, ikat tali. Jadi dia hendak tunduk hendak ikat tali kasut tak tahu, tak ada siapa hendak tolong, maka diapun mati dan empayarnya pun jatuh kepada Nadir Shah dari Afghanistan. Ini kisah yang diceritakan.
Jadi kalau kita tak buat sendiri, tak sanggup bersusah-payah sikit, kita akan jadi mangsa.
Dalam tempoh tiga tahun pelaksanaan dasar bahasa ini apakah maklum balas yang Tun terima?
TUN DR. MAHATHIR: Ini kali pertama saya dengar (minta ditarik balik). Sebelum ini saya tak dengar apa pun.
Mungkinkah dari segi pelaksanaan dasar ini tidak berjalan seperti diharapkan?
TUN DR. MAHATHIR: Cikgu mungkin tidak begitu cekap. Sebab itu kita perkenalkan pengajaran menggunakan perisian komputer. Saya tak tahulah dilaksanakan atau tidak. Kalau kita gunakan perisian komputer, bukan sahaja murid belajar, guru pun boleh belajar. Kita boleh dengar berulang kali. Kalau perisian itu disediakan, pengajarannya tidak susah. Perisian ini pun boleh digunakan di semua sekolah termasuk yang terpencil.
Jadi adakah ini semua alasan sahaja?
TUN DR. MAHATHIR: Saya tak berani katalah.
Tetapi kalau kita buat perbandingan, kita hantar penuntut kita belajar ke Jepun dan Korea yang bahasanya begitu asing kepada kita, mereka boleh mencapai kejayaan cemerlang. Kenapa tidak dengan bahasa Inggeris?
TUN DR. MAHATHIR: Jika yang dihantar itu benar-benar tekun, mereka boleh menguasainya. Bahasa Korea bukan bahasa yang mudah dikuasai. Saya kagum apabila berjumpa penuntut kita di Korea, mereka boleh menguasai bahasa itu.
Jadi apa masalah dengan pengajaran bahasa Inggeris?
TUN DR. MAHATHIR: Dalam bahasa Melayu kita tidak ada perkataan Korea, bahasa Jepun pun setakat perkataan tsunami sahaja. Tetapi sekarang ini kalau anda baca dalam satu ayat, akan terdapat kadang-kadang hampir separuh perkataan bahasa Inggeris. Dan bahasa yang kita anggap bahasa kita pun bukan bahasa Melayu, bahasa Arab. Macam `soal', dari bahasa Arab bukan bahasa Melayu. Banyak perkataan yang kita guna adalah bahasa Arab, kita tiru.
Jadi sekarang ini kita bercakap bukan dalam bahasa kebangsaan tetapi bahasa Arab campur Parsi, campur Sanskrit dan campur juga bahasa Inggeris.
Di SJKC, pengajaran Sains dan Matematik dibuat dalam bahasa Mandarin dan kemudian diulang dalam bahasa Inggeris. Adakah cara itu lebih baik?
TUN DR. MAHATHIR: Sebenarnya penggunaan bahasa Cina dalam SJKC itu mempunyai tujuan lain, tidak ada kena-mengena dengan penguasaan ilmu. Penguasaan ilmu dibuat dalam bahasa Inggeris.
Kalau kita hendak buat (di SK) pun boleh juga tetapi ini barulah dikatakan membebankan. Kita tidak ada apa yang hendak dibuktikan.
Tengku Razaleigh Hamzah sebagai Pengerusi Kongres Pendidikan Melayu Kedua minta pengajaran bahasa Inggeris dalam Sains dan Matematik ini dikaji semula atas alasan boleh mengancam kedaulatan bahasa Melayu dan jati diri orang Melayu. Apa komen Tun?
TUN DR. MAHATHIR: Saya ingat saya orang Melayu. Saya tak tahulah kalau orang nak soal perasaan nasionalisme saya, kemelayuan saya. Tetapi saya menguasai bahasa Inggeris dan kerana itu ramai yang menjemput saya untuk membuat ucapan berkenaan pelbagai tajuk termasuk di negara Arab, Jepun dan China.
Di semua negara ini saya bercakap dalam bahasa Inggeris tetapi saya tak kurang Melayu. Bahkan mungkin dari segi semangat saya lebih Melayu dari orang lain.
Orang menggelar Tun ultra Melayu?
TUN DR. MAHATHIR: Ya, ultra Melayu dan sebagainya. Banyak orang lain yang mungkin beranggapan bahasa lebih penting, kita tak tahulah apa sumbangan mereka kepada bangsa.
Adakah orang Melayu terlalu lemah sehingga cabaran sebegini pun boleh menjejaskan jati diri?
TUN DR. MAHATHIR: Jati diri kita lemah. Kalau boleh kita tidak hendak menghadapi cabaran sama sekali. Kalau boleh kita lahir dan segala-galanya disiapkan sehingga kita meninggal. Tak payah ada usaha pun supaya kita hidup mudah.
Kalau susah sikit, kerajaan bagi (bantuan) subsidi ada. Tak payah kerja, kerja berat kita bagi kepada pendatang asing.
Kita bekerja dalam keadaan yang mudah, air-cond. Kalau kita bekerja dalam sektor pembinaan, itu panas... jadi kita tak hendak. Alhamdulillah negara kita cukup kaya, ada orang yang datang dari negara lain jadi kuli kita untuk buat kerja susah.
Tetapi kalau kita tidak mampu buat semua kerja, kita akan hilang kuasa kerana terlalu bergantung kepada orang lain.
Manusia yang terlalu bergantung kepada orang lain, tidak akan dapat menguasai keadaan dirinya sendiri. Kalau dia nak bangun, orang kena angkat. Kalau dia nak makan, orang kena suap. Kita akan jadi lumpuh.
Kenapa isu ini dibangkitkan sekarang?
TUN DR. MAHATHIR: Saya tidak tahu nak kata. Saya terkejut apabila membaca keputusan ini daripada satu badan yang begitu sekali bersemangat kebangsaan. Satu keputusan yang akan merugikan bangsa.
Adakah dalam keadaan sekarang, semangat kebangsaan sebegini masih diperlukan?
TUN DR. MAHATHIR: Kita mesti ada semangat kebangsaan yang kuat tetapi ia mesti realistik.
Kalau kita punya semangat kebangsaan terhad kepada kebolehan kita bercakap dalam bahasa kita tetapi dalam lain-lain kita bodoh, itu bukanlah sayangkan bangsa sebenarnya.
Adakah Tun melihat isu ini kena-mengena dengan politik?
TUN DR. MAHATHIR: Itu saya tak mahu komen. Saya cakap secara umum. Kalau hendak menguasai ilmu, maka kita perlu utamakan ilmu. Kalau kita hendak menguasai ilmu tetapi kita utamakan yang lain, bahasa umpamanya, maka kita tidak akan dapat menguasainya.

1 comment:

Anonymous said...

bagus tul
aku dapat cari artikel ni
moga hang dapat buat satu lagi yg sama mcm ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...